Portfelowe zakupy podkręcają temperaturę w nieruchomościach

Portfelowe zakupy podkręcają temperaturę w nieruchomościach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na rynku nieruchomości komercyjnych rośnie zainteresowanie transakcjami portfelowymi. Inwestorzy przejmują całe platformy lub spółki o dużej wartości i potencjale rozwoju.

Rynek nieruchomości komercyjnych nasycił się już nowymi projektami, dlatego deweloperzy i inwestorzy muszą szukać nowych sposobów na biznes – przyznali uczestnicy sesji Rynek nieruchomości w Polsce, która odbyła się na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach. Jednym z najnowszych trendów stają się zakupy portfelowe, do których można zaliczyć przejęcie Echo Investment przez firmę Griffin.

Rynek nieruchomości komercyjnych nasycił się już nowymi projektami, dlatego deweloperzy i inwestorzy muszą szukać nowych sposobów na biznes – przyznali uczestnicy sesji Rynek nieruchomości w Polsce, która odbyła się na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach. Jednym z najnowszych trendów stają się zakupy portfelowe, do których można zaliczyć przejęcie Echo Investment przez firmę Griffin.

- Inwestorzy częściej niż dotychczas decydują się na zakup platformy, gotowego organizmu dysponującego nieruchomościami przynoszącymi regularny przychód, atrakcyjnym bankiem ziemi i dużym potencjałem projektowym. Jednocześnie poszukują partnerów, którzy dobrze znają lokalne uwarunkowania, dzięki czemu mogą szybko i efektywnie weryfikować jakość inwestycji – wyjaśnia Tomasz Buras, dyrektor zarządzający Savills. W Polsce jest to nadal jedna z nielicznych transakcji zakupu tak dużych, prężnie działających spółek.

Podobnego zdania jest Charles Taylor, partner zarządzający Cushman & Wakefield w Polsce, który postrzega transakcję jako nowatorską i doskonale wpisującą się w trendy obecne na rynkach europejskich. - Inwestorów interesuje skala i tego typu transakcje są tego najlepszym przykładem – mówi.

Przejęcie Echo Investment, a wcześniej Qualia Development nie jest jedyną akwizycją, jaką planuje zrealizować firma Griffin. Jak deklaruje jej prezes, Przemysław Krych, do końca roku zostanie sfinalizowane jeszcze jedno przejęcie firmy z branży nieruchomościowej.

Nowi gracze na rynku transakcyjnym

Jednak zasób najlepszych aktywów powoli wyczerpuje się, a konkurencja na rynku transakcyjnym sukcesywnie rośnie. Do już obecnych graczy dołącza kapitał o często „egzotycznych” korzeniach oraz podmioty, m.in. firmy ubezpieczeniowe, które decydują się na inwestycje bezpośrednie i długoterminowe.

Odpowiedzią na wyczerpującą się liczbę aktywów mogą być nowe projekty współrealizowane z właścicielami gruntów i nieruchomości. Gdy połączymy kluczowe lokalizacje, którymi dysponuje PKP, doświadczenie najlepszych spółek deweloperskich i koniunkturę, otrzymujemy nowy podmiot i plan obejmujący inwestycje o wartości 13 mld zł.

Jak zaznacza Maciej Król, prezes zarządu nowo powołanej przez PKP spółki Xcity Investment, odpowiedzialnej za projekty deweloperskie, nieruchomości firmy cieszą się dużym zainteresowaniem prywatnych inwestorów. - Coraz większa grupa podmiotów przekonuje się, że forma współpracy joint venture z PKP to bardzo dobra strategia biznesowa. Posiadamy potężne zasoby nieruchomości, dzięki którym możemy w praktyce tworzyć nowe, samowystarczalne dzielnice polskich miast. Ich potencjał jest ogromny - dodaje Maciej Król.

Logistyka z potencjałem

Na brak zainteresowania ze strony inwestorów i klientów nie mogą narzekać firmy z sektora logistycznego. Rynek ten miał swoje lepsze i gorsze chwile, ale dziś znów możemy mówić o prawdziwym boomie. W najbardziej pożądanych lokalizacjach popyt utrzymuje się na stabilnym poziomie, a zainteresowanie współpracą wykazują nie tylko nowi klienci, ale również firmy, które chcą powiększyć powierzchnię w lokalizacjach, w których już są obecni. Duży potencjał tkwi również w szybkim rozwoju rynku e-commerce, który stymuluje rozwój nowych powierzchni.

– Wolumen dostępnej powierzchni rośnie, co prowokuje nas do budowy nowych obiektów – podsumowuje Marek Foryński, dyrektor Grupy BTS, Panattoni Europe. Jego zdaniem inwestorów przyciąga m.in. zdywersyfikowany i sukcesywnie wzbogacany produkt.

- Współpracujemy z partnerami zorientowanymi na długotrwałe relacje, np. obiekty produkcyjne, jak i z podmiotami poszukującymi obiektów logistycznych w najbardziej pożądanych lokalizacjach – mówi dyrektor. – Rośnie również zainteresowanie innymi miastami o dużym zapotrzebowaniu na nowoczesną powierzchnię, jednak nie są w stanie aspirować do rynków najbardziej istotnych z punktu widzenia logistyki.

Centra handlowe to wyzwanie

W ostatnich latach zmieniły się za to uwarunkowania w sektorze wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Przez wiele lat rozwój centrów wiązał się z ekspansją nowych projektów. Dziś, kiedy konkurencja jest coraz silniejsza, zarządcy szukają pomysłów na utrzymanie obecnych i dotarcie do nowych klientów.

- Czas na spontaniczne inwestycje w centra handlowe powoli mija – zauważa Renata Kinde-Czyż, prezes zarządu Metro Properties. - Klimat do budowy nie jest łatwy i zależy od wielu działań administracyjnych, o które trzeba się zatroszczyć. W wielu lokalizacjach mamy do czynienia z wysokim poziomem nasycenia. Nowe projekty handlowe odbierają klientów już istniejącym. Z tego powodu spada również średni poziom wynajęcia obiektów. Najemcy są bardziej sceptyczni, zabezpieczają się poprzez różnego rodzaju klauzule umożliwiające im wyjście z obiektów, w których nie osiągają satysfakcjonujących obrotów.

Na kondycję rynku centrów handlowych niekorzystny wpływ ma również sprzedaż internetowa zwiększająca się średnio o 20 proc. rok do roku.

- Rozwój sektora e-commerce może odbić się na formatach i wielkości sklepów w centrach handlowych - komentuje prezes zarządu Metro Properties. - Sieci skłaniają się ku wynajmowaniu magazynów, z których realizowane będą dostawy do klientów. Każdy, kto inwestuje w centra handlowe, musi brać te czynniki pod uwagę – podsumowuje.

Zdaniem Alicji Kościeszy, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Projekt ZŁOTA 44 w BBI Development, kluczowe znaczenie dla nowych inwestycji handlowych ma centralna lokalizacja i dobry projekt – stworzony dla, a nie obok klienta oraz łączenie funkcjonalności, czyli projekty typu „mixed use”, co pozwala uodpornić się na dekoniunkturę.

Spółka BBI Development bierze się właśnie za takie przedsięwzięcia: otwarte w 2014 roku centrum handlowe Plac Unii City Shopping w Warszawie to jedyna taka inwestycja od siedmiu lat. Do tego w realizacji jest m.in. Centrum Marszałkowska przy skrzyżowaniu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej oraz unikalny projekt Koneser na Pradze, który połączy kilka funkcji.

Fala podaży

Na rynku biurowym mamy do czynienia z dużą falą podaży i rosnącym wskaźnikiem pustostanów. W Warszawie powstaje wiele obiektów, które startują równocześnie, co - zdaniem Tomasza Burasa z firmy Savills – może być dużym wyzwaniem dla deweloperów.

- W stolicy zauważamy koncentrację projektów deweloperskich w centrum i na jego obrzeżach oraz powrót do projektów wieżowych nastawionych - poprzez skalę tych inwestycji - na większe ryzyko. Wysokościowiec buduje się dłużej, a co za tym idzie warunki rynkowe, które decydują o powodzeniu najmu, mogą być diametralnie inne pod koniec realizacji inwestycji niż na początku – tłumaczy dyrektor zarządzający Savills.

Po pierwszym kwartale 2015 roku rekordowy wynik aktywności najmu w Warszawie wydawałby się przeczyć pesymistycznym prognozom. Na taki rezultat składają się jednak relokacje, ale też duże zainteresowanie sektora państwowego i 7-proc. ekspansja juź obecnych na rynku firm wobec niecałych 4 proc. rok wcześniej.

- Ponadto wskaźnik pustostanów utrzymał się na tym samym poziomie, co oznacza, że absorpcja była równoważna wielkości nowej powierzchni – wyjaśnia Tomasz Buras. – Jednak w przyszłym roku podaż na pewno wzrośnie. To dobry czas dla najemców, którzy mogą negocjować kontrakty. Część z nich zawiera coraz dłuższe umowy najmu gwarantujące niższe stawki czynszu.

Według przedstawicielki BBI Development najemcy będą przechodzić do nowych budynków o wysokim standardzie, jednocześnie zarządcy starych biurowców skupią się na pozyskaniu najemców ze średniej półki, za mniejsze stawki czynszu. - Zakładanie wszelkich negatywnych scenariuszy dla branży jest według nas przedwczesne – podkreśla Alicja Kościesza.

Zdaniem uczestników sesji sukcesywnie zmienia się profil najemców powierzchni biurowej w ścisłym centrum miasta. - Na warszawskim rynku widzimy coraz więcej najemców, których wcześniej się nie spodziewaliśmy. To firmy, które jeszcze kilka lat temu tworzyły centra back-office'owe w różnych rejonach Polski. Dziś szukają lokalizacji w ścisłym centrum stolicy – dodaje Przemysław Krych z Griffin Real Estate.

Tomasz Buras wskazuje przy tym na rosnący popyt na powierzchnie ze strony branży medycznej i sektora nowoczesnych technologii. - Firmy zajmują miejsca dotychczas wykorzystywane przez banki czy firmy ubezpieczeniowe, które z kolei przeniosły się poza centrum – mówi.

Jako przyczynę takiego stanu rzeczy przedstawiciel Savillsa podaje m.in. nowe trendy na rynku pracy. - Firmy takie jak Google coraz częściej zatrudniają młodych ludzi. Dla nich wizerunek oraz prestiż wynikający z lokalizacji biura ma olbrzymie znaczenie – podkreśla.

Jak pokazała dyskusja w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego, recepta na sukces na rynku nieruchomości komercyjnych jest coraz trudniejsza. Jedno jest pewne, choć polski rynek stał się dla inwestorów jeszcze bardziej atrakcyjny i ich aktywność w naszym kraju rośnie, czas spontanicznych przedsięwzięć handlowych, biurowych czy magazynowych dobiegł końca.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Portfelowe zakupy podkręcają temperaturę w nieruchomościach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!