Od początku 2018 r. powinny rozpocząć się prace nad pierwszym etapem studium wykonalności Portu Solidarność, które jednocześnie umożliwią przygotowanie międzynarodowego konkursu na koncepcję architektoniczną portu - zakłada rządowa Koncepcja Centralnego Portu Komunikacyjnego.
- Harmonogram budowy Portu Solidarność zakłada, że doradcy techniczni przygotują etapowo przyjmowane studium wykonalności projektu.
- Od początku 2018 r. powinny rozpocząć się prace nad pierwszym etapem studium wykonalności, które jednocześnie umożliwią przygotowanie międzynarodowego konkursu na koncepcję architektoniczną portu.
- Rozstrzygnięcie konkursu na koncepcję architektoniczną, a zarazem zakończenie drugiego etapu współpracy z doradcą technicznym powinno nastąpić po upływie czterech miesięcy.
Na początku listopada rząd przyjął uchwałę ws. "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność - Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej". Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Port ma powstać na ok. 3000 ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych osiem lat, czyli powinien być otwarty w 2027 r.
Harmonogram budowy Portu Solidarność zakłada, że doradcy techniczni przygotują etapowo przyjmowane studium wykonalności projektu.
- Równolegle powinny rozpocząć się pilne prace nad przygotowaniem ustawy usprawniającej proces inwestycyjny. Aby projekt mógł zostać wykonany, konieczne jest, aby ustawa została przyjęta i weszła w życie jeszcze w tym roku. W tym roku również powinien zostać wybrany doradca (lub doradcy) techniczny wspierający rząd i powołane przez niego spółki w realizacji przedsięwzięcia - czytamy w Koncepcji.
Dodano, że "od początku 2018 r. powinny rozpocząć się prace nad pierwszym etapem studium wykonalności, które jednocześnie umożliwią przygotowanie międzynarodowego konkursu na koncepcję architektoniczną portu". - Czas trwania prac w tym zakresie nie powinien przekroczyć trzech miesięcy, jeżeli uwzględnić, że w tym okresie będą już znane aktualizacje prognoz ruchu oraz analizy lokalizacyjnej - napisano.
Jak zapisano, rozstrzygnięcie konkursu na koncepcję architektoniczną, a zarazem zakończenie drugiego etapu współpracy z doradcą technicznym powinno nastąpić po upływie czterech miesięcy. Następny etap to równoległe prace nad koncepcją architektoniczną prowadzone przez wybraną pracownię we współpracy z doradcą/doradcami technicznymi (które powinny trwać ok. 12 miesięcy) oraz przygotowanie kolejnego etapu studium wykonalności przez doradcę/doradców technicznych.
- Ten kolejny etap prac powinien zakończyć się po dziewięciu miesiącach oraz umożliwić rozpoczęcie przetargu na wybór wykonawcy w modelu Projektuj-Wybuduj. Z sześciu miesięcy przewidzianych na wskazany przetarg trzy miesiące przypadałyby na okres przed ostatecznym przyjęciem koncepcji architektonicznej, trzy kolejne natomiast na okres po przyjęciu tej Koncepcji - założono.
Ostatni etap prac doradcy będzie realizowany równolegle z tokiem przetargu. Rozstrzygnięcie przetargu nastąpi po zakończeniu postępowania środowiskowo-lokalizacyjnego oraz rozpocznie trwający do 84 miesięcy okres prac budowlano-projektowych, po którym nastąpi dziewięciomiesięczny okres odbiorów i przygotowywania Portu Solidarność do przejęcia ruchu z Lotniska Chopina w Warszawie. Z przeniesieniem ruchu związane jest m.in. ze szkoleniami i testowaniem sprzętu. Harmonogram zakłada zakończenie prac pod koniec 2026 r.
W dokumencie zapisano, że pełnomocnik ds. CPK jest zobowiązany do przedstawiania Radzie Ministrów nie rzadziej niż raz na pół roku informacji o realizacji przedsięwzięcia, w tym m.in. o stopniu osiągnięcia celu głównego i celów szczegółowych oraz o ewentualnych zagrożeniach dla jego realizacji.
Druga, obok gminy Baranów, ewentualna lokalizacja dla Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) mogłaby być rozważona w rejonie Grójca, położonego pod Warszawą - poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Zaznaczył, że z perspektywy kolejowej trudno ją uznać za rzeczywistą alternatywę. Czytaj: Grójec jako druga, ewentualna lokalizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Port Solidarność: rząd poszuka architektów nie tylko w Polsce