Port Gdynia: w planach inwestycje za ponad 610 mln zł

Port Gdynia: w planach inwestycje za ponad 610 mln zł
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ponad 610 mln zł planuje wydać w latach 2015-2017 Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA na inwestycje w rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej. Zbudowane lub zmodernizowane zostaną nabrzeża, place składowe i magazyny oraz drogi i koleje.

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) SA Janusz Jarosiński powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej, że tylko w 2015 r. planowane jest wydanie ponad 211 mln zł, w przyszłym roku - ponad 236 mln zł, a w 2017 roku - ponad 162 mln zł. Ok. 70-80 proc. tych kwot ma być wydane na infrastrukturę portową (nabrzeża, koleje, drogi); reszta m.in. w tzw. suprastrukturę czyli na place składowe, magazyny, budynki biurowe i pomocnicze.

Wiceprezes zarządu ZMPG Walery Tankiewicz poinformował, że w ub. roku na inwestycje wydano ponad 192 mln zł, głównie na budowę lub modernizację nabrzeży, torów i magazynów. Podał, że w latach 2003-2014 w rozbudowę i modernizację portu wydano 959 mln zł, z czego ok. 212 mln pochodziło z funduszy europejskich. Zwrócił uwagę, że oprócz inwestycji ZMPG, w tzw. suprastrukturę inwestują też terminale działające w porcie. Jako przykład podał inwestycję terminalu kontenerowego BCT w zakup dwóch najnowocześniejszych na świecie suwnic za ok. 50 mln zł.

Do najważniejszych realizowanych inwestycji należą: zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego, przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego, budowa magazynów do składowania zbóż i śruty na Nabrzeżu Śląskim oraz przy ul. Indyjskiej. W 2015 r. ma się zakończyć zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego i przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego.

Poinformował, że kluczowym zadaniem inwestycyjnym w nadchodzących latach jest pogłębienie toru podejściowego do 17 metrów i poszerzenie do prawie 270 metrów. Akweny wewnętrzne mają być pogłębione do 16 metrów a przy nabrzeżach do 15,5 metra. "Pozwoli to portowi obsługiwać statki o zanurzeniu prawie do 15 m przy nabrzeżach: Szwedzkim, Indyjskim, Rumuńskim, Helskim i Bułgarskim" - dodał. W ramach tego projektu planowane jest też powiększenie obrotnicy numer 2 do 480 metrów. "Ta wielkość obrotnicy pozwoli na zawijanie do portu w Gdyni, obracanie i przejście do nabrzeży kontenerowych statków o długości od 370 do 400 metrów" - wyjaśnił. Ocenił, że w tym roku powinien być gotowy projekt powiększenia obrotnicy i uzyskane pozwolenie na budowę. Prace budowlane powinny się rozpocząć pod koniec roku.

Podał, że powstaje też projekt publicznego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim na obszarze ok. 7 ha. Roboty budowlane mają się rozpocząć na przełomie roku a w pierwszej połowie 2017 r. planowane jest otwarcie terminalu. Ocenił, że inwestycja pozwoli na cumowanie i obsługę promów o długości 240 m, czyli o maksymalnej długości obecnie eksploatowanych jednostek.

Na 2015 r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia na potrzeby terminalu masowego planuje też kupić od Stoczni Nauta ok. 2 ha terenu wzdłuż Nabrzeża Śląskiego.

Jarosiński poinformował, że w 2014 roku przeładowano 19,4 mln ton, czyli rekordową w historii portu ilość towarów. W porównaniu z rokiem 2013 jest to wzrost o 9,9 procent. Zdaniem władz portu, jest to efektem prowadzonych inwestycji poprawiających infrastrukturę oraz układ kolejowo-drogowy. Zanotowano wzrost przeładunków zboża (o ponad 33 proc.) i drobnicy (o prawie 15 proc.). W porcie przeładowano także rekordową liczbę kontenerów, prawie 849 tys. TEU (pojemność standardowego kontenera - PAP), o ponad 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Natomiast mniej niż w poprzednim roku przeładowano węgla, koksu i drewna.

Port Gdynia pod względem przeładunków jest na trzecim miejscu w kraju, po Gdańsku oraz Szczecinie-Świnoujściu.

Wiceprezes ZMPG ds. finansowych Krystyna Szambelańczyk poinformowała, że przychody portu z działalności gospodarczej w ub. roku wyniosły ponad 235 mln zł a zysk netto - ponad 110 mln zł. Jak tłumaczy, wzrost wyniku finansowego w ub. roku w stosunku do 2013 o 63 mln zł (34 proc.) wiąże się głównie z prywatyzacją Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia sp. z o.o.. Zysk z transakcji wyniósł 45,4 mln zł.

ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni ponad 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o., GCT - Gdynia Container Terminal S.A. oraz Bałtycki Terminal Zbożowy Sp. z o.o.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Port Gdynia: w planach inwestycje za ponad 610 mln zł

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!