Siedem firm i konsorcjów z kraju i zagranicy złożyło swoje oferty na rozbudowę i przebudowę nabrzeży w Porcie Gdańsk. Port do 2020 roku chce unowocześnić i rozbudować nabrzeża o łącznej długości 1,2 km.
- Inwestycja jest współfinansowana ze środków programu CEF.
- W 2017 r. Port Gdańsk przeładował rekordowe 40,6 mln ton ładunków.
- Dominującą grupą ładunków w Porcie Gdańsk jest drobnica.
Przetarg na unowocześnienie i rozbudowę Nabrzeża Oliwskiego, Nabrzeża Zakrętu Pięciu Gwizdków i Nabrzeża Ziółkowskiego Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) ogłosił w połowie grudnia ubiegłego roku. Jest to jedna z inwestycji, które Port Gdańsk planuje rozpocząć w najbliższych miesiącach. Do 2020 r. Port zamierza przeznaczyć na inwestycje około 1 mld zł.
W poniedziałek ZMPG poinformował w komunikacie, że "ogłoszony przetarg obejmuje rozbudowę oraz przebudowę Nabrzeża Oliwskiego, Nabrzeża Zakrętu Pięciu Gwizdków i Nabrzeża Ziółkowskiego wraz ze stanowiskiem dawnej bazy promowej PŻB w Porcie Gdańsk". Nabrzeża stanowią obudowę zachodniego brzegu Kanału Portowego w Gdańsku na wysokości Westerplatte. Poinformowano, że zmodernizowane zostaną nabrzeża o łącznej długości niemal 1200 metrów.
Na swojej stronie Port Gdańsk poinformował, że zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia "w zakresie podstawowym ponad 214,2 mln zł brutto".
Port poinformował, że oferty w przetargu złożyło siedem podmiotów z kraju i zagranicy, cztery konsorcja i trzy firmy. Wśród konsorcjów są: Roverpool i Cyes Maritime Works; Strabag i Ed. Zueblin A.G.; NDI Spółka Akcyjna i NDI Spółka Akcyjna oraz Soletanche Polska z Soletanche Bachy International S.A.S.. Trzy przedsiębiorstwa to: Cooperativa Muratori & Cementisiti, Budimex i Korporacja Budowlana DORACO. Realizację zamówienia oferenci wycenili na kwotę od 144,9 mln zł brutto (Korporacja Budowlana DORACO) do 339,3 mln zł brutto (Cooperativa Muratori & Cementisiti z Włoch).
Czytaj także: Miliardowe inwestycje w polskim porcie
Oferenci deklarują, że prace zajmą okres od 102 do 110 tygodni od momentu podpisania umowy. Inwestycja ma być realizowana w etapach pozwalających na prowadzenie działalności eksploatacyjnej na nabrzeżach.
Planowane są m.in. prace budowlane w zakresie nabrzeży, budowy wodociągów i rurociągów ściekowych, prace rozbiórkowe i wodne roboty budowlane. Środki na rozbudowę nabrzeży w 85 procentach pochodzą z unijnego dofinansowania z programu CEF ("Connecting Europe Facility" - "Łącząc Europę"). Rzeczniczka Portu Gdańsk, Agata Kupracz poinformowała, że chociaż spółka ma 60 dni na wybranie wykonawcy to zostanie on wybrany szybciej. "Chodzi nam o jak najszybsze rozpoczęcie prac" - dodała.
Inwestycje na ogromną skalę
Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Łukasz Greinke tłumaczy, że "projekty dofinansowane z programu CEF są priorytetem dla portu". "Po pierwsze dlatego, że dzięki tym funduszom może zrealizować inwestycje na ogromną skalę, a po drugie, prace mają nienaruszalny termin wykonania" - wyjaśnił. "Rozpoczynamy wielki program modernizacji i przebudowy, dzięki któremu Port ma stać się kluczowym węzłem komunikacyjnym południowego Bałtyku" - podkreślił Greinke.
Czytaj również: Znamy szczegóły rozbudowy Portu Gdańsk
Przy Nabrzeżu Oliwskim o długości 600 metrów, przy którym mogą cumować statki do 225 metrów długości, przeładowywane jest głównie zboże. Obsługiwane są tam także jednostki z drobnicą oraz Ro-Ro. Nabrzeże jest dobrze skomunikowane z siecią dróg kołowych, kolejowych i wodnych.
W 2017 r. Port Gdańsk przeładował rekordowe 40,6 mln ton ładunków, czyli o prawie 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej przeładowano: kontenerów, paliw płynnych i węgla. Dominującą grupą ładunków w Porcie Gdańsk była drobnica stanowiąca 44,5 proc. ogółu przeładunków, następnie paliwa (32,4 proc.) i węgiel (12,5 proc.). Gdańsk jest na drugim miejscu wśród największych portów kontenerowych na Bałtyku.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) jest podmiotem zarządzającym portem morskim w Gdańsku. Do jego głównych zadań należy zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową, w skład której wchodzi osiem nabrzeży o łącznej długości ponad 20 km. Port wewnętrzny usytuowany jest wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego, a port zewnętrzny ma bezpośredni dostęp do Zatoki Gdańskiej.