Koncern Porr Polska, który przegrał przetarg na budowę terminalu lotniska w Szymanach k. Szczytna, złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Komisja przetargowa wskazała jako najkorzystniejszą ofertę firmy Skanska, która ma zbudować terminal za 60 mln zł.
Podkreślił, że koncern Porr Polska zakwestionował zdolności do wykonania tego kontraktu przez obydwie firmy, które zgłosiły się do przetargu, nie tylko zwycięzcy przetargu - firmie Skanska, ale i odrzuconej przez komisję konkursową - firmie Elektrobudowa.
"Planowane na przyszły tydzień podpisanie umowy na budowę terminalu z firmą Skanska nie odbędzie się. Czekamy teraz, aż Krajowa Izba Odwoławcza wezwie nas do nadesłania dokumentów, potem w ciągu 10 dni wyznaczony zostanie termin posiedzenia, na którym rozpatrzone będzie odwołanie"- podkreślił prezes.
Dodał, że odwołanie może opóźnić rozpoczęcie budowy terminalu w Szymanach o miesiąc. "Liczyliśmy się z tym, przewidywaliśmy to w harmonogramie prac" - dodał.
Składając oferty do przetargu, Porr Polska wyceniła budowę terminalu na 69 mln zł, zaproponowała zakończenie inwestycji do 13 maja 2015 r., dając przy tym 60-miesięczną gwarancję. Elektrobudowa wyceniła koszt budowy terminalu na 64,1 mln zł, chciała zakończyć inwestycję do 30 czerwca, zaproponowała udzielenie 120-miesięcznej gwarancji.
Natomiast wybrana w przetargu Skanska miała zbudować terminal za 60 mln zł do 30 września 2015 roku, udzielając 120-miesięcznej gwarancji.
Aby nie przepadła unijna dotacja na budowę, lotnisko regionalne w Szymanach musi zacząć działać w 2015 roku. Koszt budowy lotniska szacowany jest na 200 mln zł; unijne dofinansowanie ma wynieść do 76 proc.
Budynek terminalu ma nawiązywać architektonicznie do mazurskiego krajobrazu, ma zawierać motyw odlatujących żurawi, strefę zieleni i trzcin oraz małe lustra wody. Taki projekt autorstwa architekta z Olsztyna Tomasza Lelli ze Studia Form Architektonicznych wybrano z 65 nadesłanych koncepcji.
Koncepcja terminalu zakłada, że początkowo obsłuży on 300 tys. pasażerów rocznie, a po ewentualnej rozbudowie - 500 tys. Budynek będzie podzielony na kilka stref: przylotów, odlotów, VIP, ogólną, strefę dla personelu terminalu oraz zespół pomieszczeń technicznych.
Lotnisko w Szymanach powstanie w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Przed i w czasie II wojny światowej korzystało z niego lotnictwo niemieckie, a po jej zakończeniu polskie lotnictwo wojskowe. Od 1996 r. na mocy decyzji ministra obrony narodowej służyło potrzebom lotnictwa cywilnego. W latach 1998-2003 Port Lotniczy Szymany obsługiwał ruch samolotów pasażerskich, a liczba operacji lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Obecnie lotnisko nie prowadzi regularnych połączeń lotniczych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Porr Polska skarży wyniki przetargu na budowę terminalu w Szymanach