PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Porozumienie ws. finansowania odcinka DTŚ w centrum Gliwic

Autor: PAP
03-07-2014 16:00

Porozumienie ws. finansowania budowy Drogowej Trasy Średnicowej w centrum Gliwic osiągnęli w czwartek przedstawiciele miasta, woj. śląskiego i ministerstwa infrastruktury i rozwoju - podało biuro prasowe resortu. Ostatnio prace na budowie niemal stanęły.

Chodzi o trasę łączącą miasta aglomeracji górnośląskiej i finansowanie tzw. odcinka G2, który przebiega przez śródmieście Gliwic. Jest on budowany równolegle z kończonymi już w Zabrzu odcinkami Z3 i Z4 oraz gliwickim odcinkiem G1, który obejmuje m.in. węzeł z autostradą A1. O ile finansowanie odcinków Z3, Z4 oraz G1 ostatnio nie było zagrożone, na G2 pojawił się zastój w płatnościach, będący następstwem skomplikowanego systemu finansowania inwestycji.
Według niedawnych informacji gliwickiego magistratu zaległości sięgnęły kilkudziesięciu milionów złotych. Z tego powodu od kilku tygodni wykonawca zwalniał tempo robót, a ostatnio prowadził tylko prace, które muszą być wykonane ze względów technologicznych. Tzw. termin gwarancji zapłaty upływa 26 lipca, co oznacza, że po tej dacie wykonawca mógłby teoretycznie odstąpić od umowy.

Kontynuacja budowy DTŚ w Zabrzu i Gliwicach to jeden z największych projektów urzędu marszałkowskiego. Samorząd regionu współkoordynuje (wraz ze spółką DTŚ SA) tę gminną inwestycję na podstawie umowy z 1999 r. Miasta przejęły budowę trasy po zmianie prawa, uniemożliwiającej jej kontynuowanie jako inwestycji centralnej.

Pierwotne finansowanie istniejących już zabrzańskich odcinków DTŚ i kolejnych powstających w Zabrzu i Gliwicach oparto na zaciągniętym przez budżet państwa kredycie w Europejskim Banku Inwestycyjnym (160 mln euro), a także rezerwie subwencji ogólnej, Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 (RPO) oraz budżetach miast - Zabrza i Gliwic.

Zawirowania przy G2 to efekt wyższych niż pierwotnie zakładano kosztów budowy DTŚ w Zabrzu i Gliwicach. W pierwotnym finansowaniu powstała kilkusetmilionowa luka. Samorządy i resort rozwoju w ub. roku uzgodniły, że odcinek G2 zostanie "przeniesiony" z RPO do krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z którego na ten cel ma trafić ponad 460 mln zł. Realizację projektu obejmującego G2 ma od marszałka przejąć miasto.

Przedstawiciele gliwickiego samorządu opierali się jednak ostatnio przed podpisaniem wniosku o unijne środki, m.in. wskazując, że nie ma na to jeszcze zgody Komisji Europejskiej, i obawiając się odpowiedzialności za inwestycję, na którą do tej pory nie mieli wpływu.

Prócz tego Gliwice wskazywały np., że ponieważ resort infrastruktury i rozwoju stwierdził, że finansowanie DTŚ nie jest dopięte, nie wniósł do Ministerstwa Finansów o przekazanie ostatniej transzy kredytu z EBI (ok. 200 mln zł). Niezależnie od tego, zbyt późno i w kwotach mniejszych niż wnioskowane spływały do miasta środki z rezerwy subwencji ogólnej budżetu państwa.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 691 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP