Pomysł na poprawę bezpieczeństwa obiektów mostowych

Pomysł na poprawę bezpieczeństwa obiektów mostowych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Według danych Najwyższej Izby Kontroli, administracja drogowa w Polsce w fatalny sposób zarządza obiektami mostowymi. W konsekwencji mosty, wiadukty, estakady, kładki oraz przepusty nie są utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, który zapewniłby bezpieczeństwo ludzi i sprawność ruchu drogowego.

Z ustaleń kontroli wynika, że na sieć polskich dróg publicznych, która wynosi 412 tys. km, znajduje się ponad 35 tys. mostów i wiaduktów, z czego ponad połowa wymaga gruntownego remontu. Brak zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych, a tym samym brak regularnych prac remontowych, przyczyniło się do takiego stanu rzeczy. Co więcej do końca 2015 roku NIK skontrolowała łącznie 339 mostów i przepustów różnej kategorii, z czego w co trzecim nie były usuwane nawet uszkodzenia zagrażające bezpieczeństwu. Nie jest jednak to przypadłość tylko polskiego podwórka. Niemcy, posiadając około 60 tys. mostów i wiaduktów, aż 20% z nich muszą oddać do generalnego remontu. Podobnie jak w Polsce, wynika to z faktu, że do zbrojenia konstrukcji żelbetowych wykorzystano zwykłą stal zbrojeniową. Zważając na fakt, że okres żywotności konstrukcji ma swoje limity, naturalnym jest, że w trakcie normalnego użytkowania pojawi się korozja. Obecnie renowacja tych obiektów wiąże się z zamknięciem linii kolejowych i drogowych, co z kolei grozi ogromnymi utrudnieniami komunikacyjnymi. Przy wykorzystaniu technologii cynkowania ogniowego żywotność tych obiektów można było przedłużyć o kilkadziesiąt lat. O ile sama technologia cynkowania ogniowego prawdopodobnie nie będzie się znacząco rozwijać, to z pewnością ma wielki potencjał przy budowie konstrukcji mostowych - mówi Jacek Zasada, Prezes Polskiego Towarzystwa Cynkowniczego.

Proces cynkowania szansą na wzrost bezpieczeństwa

Proces cynkowania składa się z kilku technologicznie zaawansowanych etapów wstępnych, które przygotowują materiał do zanurzenia w kąpieli cynkowej. Głównym ich celem jest mechaniczne usunięcie niejednorodności przylegających do powierzchni cynkowanego przedmiotu, odtłuszczenie powłoki z substancji woskowatych lub oleju oraz przygotowanie do prawidłowego przebiegu reakcji chemicznych. Ostatni etap procesu cynkowania polega na zanurzeniu uprzednio przygotowanego podłoża stalowego w kąpieli stopionego cynku w temperaturze 445°C-455°C. W konsekwencji otrzymujemy powłokę stopową trwale związaną ze stalą, która chroni konstrukcje przed działaniami mechanicznymi i chemicznymi. Prawidłowo wykonana powłoka cynkowa w zależności od jej grubości, agresywności środowiska i erozji mechanicznej, wytrzymuje od 40 do 100 lat. Cynkowanie ogniowe to skuteczna technologia zabezpieczania stali przed korozją. Dzięki wielu korzyściom jakie oferuje, metoda ta wykorzystywana jest w różnych branżach polskiej gospodarki. Obecnie trwają zaawansowane prace na jej skuteczną implementację w inżynierię mostową - tłumaczy Jacek Zasada z PTC.

Współczesne cynkowanie ogniowe stanowi dynamicznie rozwijającą się technologię, dysponującą nowoczesną metodologią i zaawansowanym zapleczem instrumentalnym. Uznawane jest za jedną z najbardziej efektywnych, sprawdzonych i ekonomicznych metod ochrony stali. W związku z tym, metodę tę wykonuje się w ocynkowniach o wysokich standardach jakościowych, dzięki którym zanurzenie stalowych konstrukcji w wannie z roztopionym w 450 stopniach cynkiem jest możliwe. I choć technologia cynkowania ogniowego niewiele się zmieniła od czasów, w których ją odkryto, to dzięki rozwojowi rynku, zmiany pokoleniowej inżynierów i upowszechnieniu wiedzy na temat cynkowania, pojawiają się coraz to nowe jej zastosowania.

Ocynkowany obiekt, nie wymaga powtórnego zabezpieczenia przez wiele lat, w przeciwieństwie do pokrycia stali warstwą farby ochronnej. Mimo to, ze względu na wielkogabarytowe części konstrukcji mostowych metoda zanurzeniowa wciąż nie może być w pełni wykorzystywana przy takich obiektach.

Modułowe budowanie mostów

Rozwiązaniem ograniczeń kubaturowych jest modułowe budowanie mostów, mocno rozwijane w Niemczech, dzięki któremu poszczególne elementy konstrukcji mogłyby być zabezpieczone w kąpieli ocynkowej. Obecnie każdy wiadukt projektowany jest indywidualnie, w przyszłości inżynierowie chcą wprowadzić standaryzowane części nośne, które będą dostosowywane w zależności od przewidywanych ciężarów. Wówczas taki most składałby się z dźwigaru stalowego i nawierzchni betonowej. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość szybkiego demontażu konstrukcji, poddanie jej ewentualnym zabiegom renowacyjnym, a następnie ponowne zamontowanie. Dzięki oparciu jej struktury na elementach stalowych, łatwo i szybko można ją zabezpieczyć przed korozją na wiele lat, tym samym unikając sytuacji, które obecnie mają miejsce w Niemczech i Polsce. Poszukując nowych możliwości Polskie Towarzystwo Cynkownicze rozpoczęło prace badawcze nad zachowaniem się ocynkowanych prętów zbrojeniowych w betonie. W roku 2015 wspólnie z Politechniką Krakowską wykonano badania porównawcze przyczepności prętów czarnych oraz ocynkowanych do betonu, celem udowodnienia wytrzymałości metody wykorzystującej cynk. Co ciekawe technologia ta standardowo wykorzystywana jest w budownictwie w Ameryce, Azji i Australii, Europa jednak wciąż z dystansem patrzy na takie jej zastosowanie. Prowadzenie zaawansowanych badań laboratoryjnych na celu ma zmienić tę sytuację, a tym samym przekonać inżynierów do wykorzystania technologii cynkowania ogniowego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pomysł na poprawę bezpieczeństwa obiektów mostowych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!