PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pomysł na poprawę bezpieczeństwa obiektów mostowych

Autor: Artykuł promocyjny dostarczony przez firmę Polskie Towarzystwo Cynkownicze
28-10-2016 13:42 |  aktualizacja: 31-10-2016 09:44
Pomysł na poprawę bezpieczeństwa obiektów mostowych
Fot. PTWP (Grzegorz Giereszczak)

Według danych Najwyższej Izby Kontroli, administracja drogowa w Polsce w fatalny sposób zarządza obiektami mostowymi. W konsekwencji mosty, wiadukty, estakady, kładki oraz przepusty nie są utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym, który zapewniłby bezpieczeństwo ludzi i sprawność ruchu drogowego.

Z ustaleń kontroli wynika, że na sieć polskich dróg publicznych, która wynosi 412 tys. km, znajduje się ponad 35 tys. mostów i wiaduktów, z czego ponad połowa wymaga gruntownego remontu. Brak zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych, a tym samym brak regularnych prac remontowych, przyczyniło się do takiego stanu rzeczy. Co więcej do końca 2015 roku NIK skontrolowała łącznie 339 mostów i przepustów różnej kategorii, z czego w co trzecim nie były usuwane nawet uszkodzenia zagrażające bezpieczeństwu. Nie jest jednak to przypadłość tylko polskiego podwórka. Niemcy, posiadając około 60 tys. mostów i wiaduktów, aż 20% z nich muszą oddać do generalnego remontu. Podobnie jak w Polsce, wynika to z faktu, że do zbrojenia konstrukcji żelbetowych wykorzystano zwykłą stal zbrojeniową. Zważając na fakt, że okres żywotności konstrukcji ma swoje limity, naturalnym jest, że w trakcie normalnego użytkowania pojawi się korozja. Obecnie renowacja tych obiektów wiąże się z zamknięciem linii kolejowych i drogowych, co z kolei grozi ogromnymi utrudnieniami komunikacyjnymi. Przy wykorzystaniu technologii cynkowania ogniowego żywotność tych obiektów można było przedłużyć o kilkadziesiąt lat. O ile sama technologia cynkowania ogniowego prawdopodobnie nie będzie się znacząco rozwijać, to z pewnością ma wielki potencjał przy budowie konstrukcji mostowych - mówi Jacek Zasada, Prezes Polskiego Towarzystwa Cynkowniczego.
Proces cynkowania szansą na wzrost bezpieczeństwa

Proces cynkowania składa się z kilku technologicznie zaawansowanych etapów wstępnych, które przygotowują materiał do zanurzenia w kąpieli cynkowej. Głównym ich celem jest mechaniczne usunięcie niejednorodności przylegających do powierzchni cynkowanego przedmiotu, odtłuszczenie powłoki z substancji woskowatych lub oleju oraz przygotowanie do prawidłowego przebiegu reakcji chemicznych. Ostatni etap procesu cynkowania polega na zanurzeniu uprzednio przygotowanego podłoża stalowego w kąpieli stopionego cynku w temperaturze 445°C-455°C. W konsekwencji otrzymujemy powłokę stopową trwale związaną ze stalą, która chroni konstrukcje przed działaniami mechanicznymi i chemicznymi. Prawidłowo wykonana powłoka cynkowa w zależności od jej grubości, agresywności środowiska i erozji mechanicznej, wytrzymuje od 40 do 100 lat. Cynkowanie ogniowe to skuteczna technologia zabezpieczania stali przed korozją. Dzięki wielu korzyściom jakie oferuje, metoda ta wykorzystywana jest w różnych branżach polskiej gospodarki. Obecnie trwają zaawansowane prace na jej skuteczną implementację w inżynierię mostową - tłumaczy Jacek Zasada z PTC.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 063 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

308 212 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP