PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pomoc dla wykonawców to leczenie objawów nie choroby

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
12-07-2012 10:49
Pomoc dla wykonawców to leczenie objawów nie choroby
fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Z różnych stron słychać wezwania do kontroli oraz regulacji przepływów finansowych między generalnymi wykonawcami, a podwykonawcami i dostawcami. Twierdzę, że takie działanie to próba leczenia objawów zamiast przyczyn choroby, która trapi branżę – stwierdza poseł Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury.

Jego zdaniem, do choroby tej przyczyniły się: huśtawka inwestycyjna, brak chęci i możliwości podejmowania szybkich decyzji przez inwestora publicznego (GDDKiA), inżynierów kontraktu, projektantów, a także personel generalnych wykonawców, w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe oraz nieprzewidziane kontraktem sytuacje (np. uwarunkowania środowiskowe, warunki gruntowe, wpływ stron trzecich na inwestycję, błędy projektowe, itp.).
Tragiczność sytuacji

Najbardziej tragiczne w sytuacji jest to, że kolejna firma – grupa PBG - po bezowocnych negocjacjach z bankami, złożyła w sądzie wniosek o upadłość układową.

- Sam fakt, że taka grupa, z jednym z największych portfeli zamówień infrastrukturalnych w Polsce, stoi na skraju bankructwa, pokazuje wyraźnie jak rozchwiany i ciężko chory jest rynek wykonawstwa drogowego – stwierdza Piechociński.

W latach 80. i 90., gdy trwał boom budowlany, w Hiszpanii wyrosły potężne firmy, które są dziś obecne na całym świecie, w tym w Polsce, jak: Ferrovial (właściciel Budimeksu), ACS (Dragados, PolAqua), FCC (m.in. Alpine Bau), OHL. Na polskim rynku po PBG z dużych polskich firm giełdowych zostanie już tylko Polimex Mostostal, ale ta grupa też ma kłopoty z autostradami, które próbuje to rekompensować konstrukcjami stalowymi i realizacjami poza infrastrukturą drogową.

- Z wielu przyczyn popełniamy więc konsekwentnie wszystkie błędy przerabiane w innych krajach oraz wynajdujemy nowe, nikomu wcześniej nieznane, problemy w budownictwie -stwierdza poseł.

Występujące zatory płatnicze w branży wynikają ze strat ponoszonych przez generalnych wykonawców. Choć winni temu są w części oni sami i wojna cenowa z lat 2009- 2010, kiedy rozstrzygane były przetargi, to przede wszystkim winny jest bezprecedensowy wzrost kosztów paliwa i materiałów używanych do budowy dróg, podkreśla poseł.

Przykładowo: prefabrykowana stal zbrojeniowa kosztowała pod koniec roku 2009 ok. 1600zł/t, dziś to 2500zł/t. Jeśli na 20 km odcinku autostrady mamy kilkanaście obiektów inżynierskich i zużycie 20 000 ton stali, strata na tej jednej pozycji wyniesie 18 mln zł netto.

Ceny asfaltu wzrosły przez 2 lata od 45 do 52 proc. (cenniki Lotosu i Orlenu). Ceny paliwa, które stanowi około 30 proc. kosztów robót ziemnych, wzrosły w półtora roku ponad 40 proc.

NA GIEŁDZIE

Polimex-Mostostal SA [PXM]

kurs:

9.04 PLN 0.37 (4.27%)

Notowania | Analiza techniczna


PBG SA [PBG]

kurs:

4.64 PLN 0.11 (2.43%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 713 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP