PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polski "whitetopping" - betonowy ratunek dla dróg

Autor: mgr inż. Grzegorz Kijowski - kwartalnik "Budownictwo Technologie Architektura"
09-08-2007 00:00

Technologia układania nawierzchni betonowych na istniejących drogach asfaltowych pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Są to cienkie nakładki, mające grubość kilkunastu centymetrów, a wytrzymałość betonu niejednokrotnie osiąga wartość przekraczającą 100 MPa. Podobna technika naprawy istniejącej nawierzchni asfaltowej jest wykorzystywana w Polsce. Różnica polega na tym, że grubość płyty betonowej przekracza 20 cm, a wytrzymałość betonu osiąga wartości około 50 MPa.

Taką technologię modernizacji istniejącej drogi krajowej nr 81 wybrały władze miasta Żory. Miasto leży w południowo-zachodniej części województwa śląskiego, nieopodal granicy z Czechami i Słowacją. Znajduje się na skraju atrakcyjnych terenów rekreacyjnych Beskidu Śląskiego i Żywieckiego. Zlokalizowane jest przy ważnych szlakach komunikacyjnych: niedaleko autostrady A4, łączącej wschód z zachodem, i przy planowanej autostradzie A1, łączącej południe z północą. Przebiega przez nie równie ważna droga krajowa 81, łącząca Katowice z przejściem granicznym w Cieszynie i Wisłą.
Polski "whitetopping" - betonowy ratunek dla dróg
Pomysł na betonówkę

Każda droga przechodząca przez teren miasta powiatowego podlega pod zarząd miejski. Wiążące się z tym problemy, takie jak remonty czy koszty utrzymania, spoczywają na mieście i pochłaniają ogromną część budżetu, który mógłby być wykorzystany na inne cele.

Są liczne przykłady, gdzie po kilku latach od oddania do eksploatacji dróg wykonanych w technologii asfaltowej pojawiają się koleiny, które należy frezować. Mając doświadczenia z eksploatacji drogi z katowickiej Ligoty, gdzie po trzech latach od oddania pojawiły się pierwsze usterki, władze miasta uznały, że najlepszym rozwiązaniem remontu drogi krajowej 81 przebiegającej przez Żory będzie wykonanie jej w betonie.

Uzasadnieniem tej decyzji były doświadczenia z eksploatacji dróg betonowych, które powstały w latach 30. ubiegłego stulecia na terenie Górnego Śląska. Głównym inicjatorem takiego rozwiązania był pełnomocnik prezydenta miasta ds. infrastruktury pan Józef Dziendziel. Zwiedzając Europę i świat zauważył, że znaczna część dróg wykonana jest w betonie. - Nie tylko w Niemczech, Belgii czy Stanach Zjednoczonych przeważają drogi betonowe. Również możemy je spotkać w bardziej egzotycznych krajach, takich jak Filipiny, Malezja lub Meksyk. I właśnie tam jest ich przeważająca ilość - stwierdził.

Problemy z przetargiem

Po wykonaniu stadium wykonalności i uzyskaniu oceny wpływu na środowisko przystąpiono do ogłoszenia przetargu. W specyfikacji technicznej jednoznacznie określono technologię wykonania remontu i modernizacji. Niestety, przetarg został unieważniony ze względu na zbyt wysoki koszt wykonania. Najtańsza oferta opiewała na kwotę ponad 60 mln zł, a do dyspozycji miasto miało około 43 mln.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


47 931 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP