Memorandum o współpracy przy projekcie budowy trasy Via Carpatia podpisali w niedzielę w Przemyślu minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz jego ukraiński odpowiednik Wołodymyr Omeljan.
Jak podkreślił w trakcie uroczystości Adamczyk, podpisanie memorandum przybliża do realizacji Via Carpatia.
- To memorandum to potwierdzenie wsparcia ze strony partnera naszego wielkiego projektu, jakim jest budowa Via Carpatia. To projekt życia państw regionu Europy Środkowo-Wschodniej, tych regionów, które będą korzystały z dobrodziejstwa tegoż projektu - dodał.
Minister przypomniał, że o budowie tej trasy politycy PiS mówili od wielu lat.
Zdaniem Adamczyka wsparcie tego projektu przez Ukrainę umożliwi wpisanie trasy Via Carpatia do sieci TEN-T (transeuropejskiej sieci transportowej).
Min. @AMAdamczyk po spotkaniu ze swoim ukraińskim odpowiednikiem @V_Omelyan.em pic.twitter.com/4baSSlRcsY
— Szymon Huptyś (@SzHuptys) 22 października 2017
- To jest niezmiernie ważne i to jest nasz cel, bo to daje szanse na realizację tego projektu, który połączy Bałtyk z Morzem Egejskim i poprzez odnogi z Adriatykiem i Morzem Czarnym. Via Carpatia połączy nasze regiony i da im nadzieję na dynamiczny rozwój gospodarczy - powiedział minister.
Minister infrastruktury Ukrainy podkreślił w swoim wystąpieniu, że kraje, które są nieufne, budują mury.
- My budujemy drogi i mosty i to memorandum to krok w przyszłość. Dziękuję, że wspólnie patrzymy w kierunku Europy. Chciałbym, aby Polska dobrze myślała o Ukrainie, bo tylko w ten sposób możemy zbudować dobrą przyszłość naszych narodów - dodał.
Jak pisaliśmy wcześniej w portalu wnp.pl., w 2018 r. rząd Ukrainy planuje wydać 44 mld hrywien na budowę i naprawę dróg. Spośród nich 4 miliardy na budowę autostrady "Lwów - Tarnopol - Chmielnicki - Winnica - Humań - Odessa - Mikołajów - Chersoń" i 2 mld na naprawę autostrady "Kijów - Charków - Dowżański".
Więcej: Miliardowe przetargi czekają na Ukrainie
Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Polska i Ukraina będą współpracować przy budowie trasy Via Carpatia