PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polimex zastanawia się nad losem swojej drogowej spółki

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
13-08-2014 09:27
Polimex zastanawia się nad losem swojej drogowej spółki
Fot. PTWP (Piotr Król)

Podjęliśmy decyzję o wyjściu z budownictwa drogowego, ale mamy jeszcze w grupie spółkę drogową PRInż-1 - powiedział w rozmowie z portalem wnp.pl Maciej Stańczuk, p.o. prezesa Polimeksu-Mostostalu, i wskazał dwa możliwe scenariusze dotyczące przyszłości PRInż-1. Odniósł się także do sporów z GDDKiA oraz sytuacji w drogownictwie.

Stańczuk podkreślił, że choć PRInż-1 znalazł się w trudnej sytuacji, bez dostępu do linii gwarancyjnych, to spółce udało się zbilansować działalność i 2014 r. powinna zakończyć na lekkim plusie, przy przychodach ok. 120 mln zł.
- Zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby pomóc PRInż-1 odzyskać dostęp do nowych linii gwarancyjnych. Pracujemy nad dalszą strategią dla tej spółki; rozważamy również taki scenariusz, że nie zostanie ona wystawiona na sprzedaż, a pozostanie w grupie Polimeksu-Mostostalu, jako nasze zaplecze budowlane - powiedział Stańczuk.

Przypomniał, że Polimex podpisał w maju list intencyjny z GDDKiA ws. zawarcia porozumienia dotyczącego wzajemnych roszczeń związanych z kontraktami na odcinki A1, A4 oraz S69.

Zobacz więcej: Polimex może pogodzić się z GDDKiA bez udziału sądów

- Kontrakty te zerwaliśmy na początku 2014 r. z winy zamawiającego, który nie przedstawił nam gwarancji zapłaty za roboty budowlane. Jesteśmy pewni naszego stanowiska i rozmawiamy z GDDKiA - wskazał Stańczuk.

- Nie chcemy iść w stronę procesów sądowych, które mogą trwać latami, tworząc aurę niepewności wokół spółki. Optymistyczny wariant to wypracowanie warunków porozumienia do końca 2014 r. - dodał.

Podkreślił, że nie jest prawdą, że Polimex-Mostostal może liczyć na łatwiejsze kontakty z GDDKiA ze względu na swojego głównego akcjonariusza, czyli ARP.

- Myślę, że branża powinna nam kibicować w rozmowach z GDDKiA, gdyż jest to elementem wprowadzania uznanych w świecie standardów do relacji pomiędzy wykonawcami, a zamawiającym - stwierdził Stańczuk.

W jego opinii, branża wyciągnęła wnioski z ostatniego kryzysu i obecnie nikt nie decyduje się już na podpisywanie umów z GDDKiA z podobnymi poziomami ryzyka jak w przeszłości, a jeśli już do tego dochodzi, to koszt ryzyka jest odpowiednio wyceniony w ofercie.

- Wydaje się, że gdyby wdrożono sprawdzone wzorce kontraktowe FIDIC, to nie doszłoby do tak dużej zapaści w budownictwie - ocenił Stańczuk.

- Brak takich wzorców nadal jest problemem, ale biorąc pod uwagę doświadczenia ostatnich lat myślę, że menadżerowie spółek budowlanych będą z większą ostrożnością podchodzić do wyceny kontraktów. Do podobnego kryzysu jak w latach 2012/2013 nie powinno już dojść - podsumował.

Zobacz też: Polimex-Mostostal może poszukać inwestora branżowego



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP