Pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin zyskało finansowanie z Unii

Pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin zyskało finansowanie z Unii
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Fundusze unijne w wysokości 1,18 mld zł wesprą modernizację toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Podpisana 21 grudnia w Szczecinie umowa na dofinansowanie inwestycji zakłada pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra.

  • Modernizacja toru wodnego będzie kosztowała około 1,38 mld zł.
  • Dofinansowanie unijne wyniesie 1,18 mld zł.
  • Inwestycja poprawi warunki funkcjonowania szczecińskiego portu.

Oprócz umowy potwierdzającej przyznanie unijnego dofinansowania do modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin podpisano także umowę na wsparcie unijnymi środkami trzech inwestycji tramwajowych w stolicy Pomorza Zachodniego. Razem dla obu inwestycji to blisko 1,3 mld zł wsparcia z programu Infrastruktura i Środowisko.

Umowy na dofinansowanie podpisali pełniący obowiązki dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol oraz przedstawiciele beneficjentów: dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz i prezydent Szczecina Piotr Krzystek.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin będzie kosztowała około 1,38 mld zł, z czego unijne dofinansowanie to 1,18 mld zł. W ramach inwestycji tor wodny zostanie pogłębiony do 12,5 metra, wybudowane i przebudowane będą skarpy i umocnienia brzegowe, prace obejmą także niwelację dna w strefie Świnoujścia, a także pogłębione i poszerzone będą obrotnice statków.

Czytaj również: Droga za 1,7 mld zł trafia do realizacji. Ma zlikwidować korki pod Krakowem

Pogłębienie toru wodnego znacznie poprawi możliwości przeładunkowe szczecińskiego portu - powiedział wiceminister rozwoju Witold Słowik. "Będą mogły do niego wpływać zdecydowanie większe statki. Port Szczecin będzie mógł zwiększyć swoje możliwości przeładunkowe dwukrotnie" - dodał Słowik.

"Ten projekt będzie miał też bardzo duży wpływ na transport śródlądowy. Chcemy, żeby ten transport się rozwijał, i żeby w pełnym zakresie powrócić do użeglowienia Odry" - podkreślał Słowik.

"To strategiczna i długo oczekiwana inwestycja, która w sposób znaczący poprawi dostępność portu w Szczecinie dla statków pełnomorskich; dziś warunki nawigacyjne nie zawsze są zachowane" - powiedział z kolei wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.

Czytaj także: Andrzej Adamczyk komentuje możliwość utraty unijnych pieniędzy

Jak podkreślał Gorgol, to największa historycznie inwestycja realizowana z pieniędzy europejskich dla sektora gospodarki morskiej.

"Jeszcze w tym roku, czyli zgodnie z harmonogramem najpóźniej do 29 grudnia zostanie ogłoszony przetarg główny na roboty w formule projektuj i zbuduj" - powiedział Zdanowicz. "Będzie jeden przetarg dla wykonawcy, który przygotuje projekt, uzyska pozwolenie na budowę, a później zacznie go realizować. Zakładamy, że projekt zostanie przygotowany w 2018 r., a od 2019 r. zaczną się prace budowlane i muszą się one zakończyć do trzeciego kwartału 2022 r." - dodał Zdanowicz.

Planowana inwestycja jest kontynuacją i trzecim etapem projektu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Jej drugi etap pod nazwą "Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński), strona wschodnia i zachodnia" zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2007-2013.

Z kolei do Szczecina trafi ponad 85 mln zł dofinansowania z UE na inwestycje tramwajowe. Pieniądze pomogą sfinansować przebudowę ul. Arkońskiej, budowę torowiska do pętli tramwajowej Mierzyn oraz przebudowę ul. Szafera. Miasto planuje także wybudować parkingi Park&Ride i Bike&Ride. Łączna długość wybudowanych tras tramwajowych wyniesie nieco ponad 4 km. Całkowita wartość inwestycji to prawie 200 mln zł, a termin jej zakończenia to 2021 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin zyskało finansowanie z Unii

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!