Podpisano deklarację ws. współpracy na rzecz Dolnej Wisły

Podpisano deklarację ws. współpracy na rzecz Dolnej Wisły
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Marszałkowie woj. pomorskiego i kujawskiego-pomorskiego zadeklarowali współpracę na rzecz rewitalizacji, rozwoju i wykorzystania potencjału gospodarczego Dolnej Wisły. Samorządowcy widzą w tym szansę na rozwój regionu, ale liczą też na wsparcie rządu.

Marszałkowie woj. pomorskiego Mieczysław Struk i kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki podpisali deklarację w środę w Tczewie podczas sesji Sejmiku Województwa Pomorskiego.

Współpraca ma dotyczyć realizacji zadań dotyczących m.in.: rozwoju gospodarczego, bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, dostępności wody i jej retencji, a także ochrony środowiska. Strony zadeklarowały podjęcie starań na rzecz m.in. przywrócenia możliwości transportowych na Wiśle od Gdańska do Warszawy - pod kątem potrzeb żeglugi śródlądowej, jak i turystycznej.

Marszałek Struk ocenił, że na obszarze obu województw kumuluje się większość problemów związanych z gospodarką wodną Dolnej Wisły. "Jednocześnie odcinek ten posiada nieporównywalny do innych potencjał gospodarczy w postaci portów morskich, transportu śródlądowego, korzystnych lokalizacji platform multimodalnych, hydroenergetyki, dużej retencji wody oraz turystyki i rekreacji" - tłumaczył.

W ocenie Struka ten potencjał wymaga podjęcia pilnych działań, w pierwszej kolejności w zakresie przygotowania dokumentów regulujących gospodarkę wodną oraz programowych, projektowych i wreszcie realizacyjnych.

Marszałek podkreślił, że współpracujące w tym zakresie od ok. 10 lat samorządy zrobiły już bardzo dużo dla przywrócenia żeglowności Wisły. Zostały m.in. zidentyfikowane tzw. wąskie gardła, przeprowadzono badania dot. głębokości rzeki w różnych jej częściach.

Marszałek woj. kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki powiedział PAP, że podpisane w Tczewie porozumienie "kończy przygotowania" i "wchodzimy w okres realizacji". "Powstało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, więc bardzo liczymy, że program gospodarczy w zakresie żeglugi śródlądowej będzie realizowany" - dodał.

Wskazał, że w Brukseli negocjowany jest bardzo ważny dokument dla Polski, tj. plan gospodarki wodami w naszym kraju. Powiedział, że jeżeli plan zostanie przyjęty, to będzie on podstawą do ubiegania się o środki unijne na realizację projektów wodnych oraz do wydawania decyzji środowiskowych. Podkreślił, że "teraz chodzi o przyjęcie pewnego programu dla Polski, bez niego nie ruszymy".

"Praktycznie cała Wisła położona jest w obszarze Natura 2000, więc bez zgody KE, uzgodnionej z rządem, wielu z tych inwestycji nie będziemy mogli zrealizować" - dodał.

Całbecki zwrócił uwagę, że jest wielu inwestorów prywatnych zainteresowanych tego typu projektami. Wymienił m.in. stocznie i firmy logistyczne, które - jak określił - "czekają tylko na pozwolenia".

Powiedział, że porozumienie marszałków dotyczy odcinka rzeki od Płocka do ujścia. Do najważniejszych inwestycji na tym odcinku zaliczył: realizację stopnia wodnego poniżej Włocławka, budowę platform multimodalnych - portów w rejonie Bydgoszczy, Solca Kujawskiego i Tczewa oraz przeprawy promowej w Solcu Kujawskim. "Chodzi o powiązanie infrastruktury śródlądowej z portami morskimi w Gdańsku i w Gdyni" - dodał.

Przyznał, że samorządowcy w zagospodarowaniu Dolnej Wisły widzą szansę na rozwój regionu. Jego zdaniem przy realizacji projektu mogą powstać nowe miejsca pracy liczone w dziesiątkach tys.

W Polsce są trzy drogi wodne o znaczeniu międzynarodowym: E30 - łącząca Morze Bałtyckie z Dunajem, która biegnie Odrzańską Drogą Wodną od Świnoujścia przez Szczecin i Wrocław do granicy z Czechami; E40 - łącząca Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym, która prowadzi z Gdańska przez Toruń do Warszawy, a następnie Narwią i Bugiem do Brześcia, gdzie łączy się z drogą wodną prowadzącą do Dniepru i E70 - łącząca kraje zachodniej Europy z rejonem Kaliningradu.

W marcu w Sopocie podczas międzynarodowej konferencji "Transport Week" podano, że na rewitalizację śródlądowych dróg wodnych w Polsce potrzeba ok. 105 mld zł w ciągu 30 lat. Spodziewane korzyści z uruchomienia transportu wodnego w tym okresie mogłyby wynieść nawet 300 mld zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Podpisano deklarację ws. współpracy na rzecz Dolnej Wisły

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!