Podkarpackie. Wkrótce ruszy budowa przejścia w Budomierzu

Podkarpackie. Wkrótce ruszy budowa przejścia w Budomierzu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ponad 140 mln zł kosztować będzie budowa przejścia granicznego z Ukrainą w Budomierzu (Podkarpackie). W środę podpisana została umowa na wykonanie inwestycji między wojewodą podkarpackim a firmą Erbud.

Jak powiedział podczas uroczystości podpisania umowy wojewoda podkarpacki Mirosław Karapyta, budowa przejścia w Budomierzu będzie jedną z dwóch takich inwestycji na zewnętrznej granicy UE. "Drugie przejście graniczne będzie budowane w województwie lubelskim" - dodał.

Zdaniem dyrektora oddziału firmy Erbud w Rzeszowie Mirosława Młynarskiego, pierwsze prace przy budowie przejścia powinny rozpocząć się w przyszłym tygodniu.

Przetarg na budowę przejścia był ogłoszony już w 2008 r., jednak ze względu na odwołania, sprawę ostatecznie musiał rozstrzygnąć sąd, a prawomocny wyrok zapadł pod koniec kwietnia tego roku.

Przejście będzie mieć po osiem pasów do odpraw w obu kierunkach. Jego przepustowość ma wynieść ok. 3 tys. samochodów i ok. 8 tys. osób na dobę. Cała infrastruktura powstanie po polskiej stronie. Oprócz głównego budynku wybudowane zostaną m.in. punkty odpraw granicznych, oczyszczalnia ścieków, kanalizacja, ujęcie wody i niezbędne drogi dojazdowe.

Na przejściu odprawy będą wspólne - polsko-ukraińskie, co znacznie skróci ich czas. Projekt zakłada, że przejście będzie dostosowane do odprawy samochodów o ciężarze do 3,5 t, ale cała infrastruktura będzie przygotowana na przyjmowanie cięższych samochodów - do 7,5 tony.

W tym roku na tę inwestycję ma być przeznaczonych ok. 30 mln zł. W sumie przejście będzie kosztować ponad 140 mln zł, większość pieniędzy pochodzić będzie z budżetu państwa, część z programu Polska-Ukraina-Białoruś - ok. 40 mln zł.

Jak zaznaczył wojewoda, przejście powinno być gotowe przed Euro 2012.

Na Podkarpaciu funkcjonują dotychczas trzy polsko-ukraińskie przejścia graniczne: w Medyce, Korczowej i Krościenku. Przejście w Budomierzu ma je odciążyć, a jednocześnie usprawnić ruch pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą, szczególnie w perspektywie Euro 2012.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

SPÓŁKI

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!