Budowa drogi ekspresowej S19 na południe od Rzeszowa - to główna kwestia sporna Kontraktu Terytorialnego, który negocjowany jest między rządem a władzami województwa podkarpackiego. S19 to dla nas priorytet dużej wagi - powiedział PAP marszałek Podkarpacia Władysław Ortyl.
Zatwierdzenie podkarpackiego KT początkowo miało się znaleźć we wtorkowym porządku obrad rady ministrów razem z 13 innymi regionami. Ostatecznie w planie obrad uwzględniono dziewięć kontraktów - wśród nich nie było podkarpackiego dokumentu. We wtorek rząd przyjął siedem kontraktów; wcześniej zatwierdzono KT dla woj. podlaskiego i śląskiego.
Jak dodał Ortyl, sporną kwestią w negocjacjach z rządem jest również nieuwzględnienie zapisów zawartych w protokole negocjacyjnym w ostatecznym kształcie KT.
"To nie jest tak, że nie chcemy podpisać kontraktu. Niepokoi nas rozbieżność między protokołem podpisanym przez obie strony po pierwszej turze negocjacji a projektem kontraktu, który otrzymaliśmy do podpisania. Nie było w nim m.in. S19, dlatego takiego dokumentu nie podpiszemy - tym bardziej, że podobnie myślą również inne ugrupowania w regionie" - podkreślił marszałek woj. podkarpackiego.
Zdaniem Ortyla wśród projektów, które zostały zapisane w podkarpackim KT po pierwszej turze negocjacji, są inwestycje niezwykle ważne dla rozwoju regionu. "Dlatego mam nadzieję, że dołączą kolejne inwestycje, które zniknęły z kontraktu, a były uzgodnione podczas negocjacji z czego najważniejsza oczywiście S19" - zaznaczył.
Droga ekspresowa S19 jest niezwykle ważna dla regionu i całej wschodniej części Polski. Trasa w naszym kraju ma przebiegać - od granicy z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku. Plany zakładają, że polska S19 będzie częścią korytarza transeuropejskiego "Via Carpatia". Szlak ten ma rozpoczynać się na północy Europy w Kłajpedzie na Litwie i będzie biegł przez Polskę i dalej na południe przez Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię aż do Grecji.
Wśród projektów, które znalazły się w podkarpackim KT, są m.in. Aglomeracyjna Kolej Podmiejska wraz z budową linii kolejowej do lotniska w Jasionce, budowa południowej obwodnicy Rzeszowa, Centrum Badawczo-Rozwojowe Odnawialnych Źródeł Energii Politechniki Rzeszowskiej, elektryfikacja linii kolejowej Rzeszów-Ocice oraz Podkarpackie Centrum Lekkoatletyczne.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Podkarpackie: S19 sporną kwestią w Kontrakcie Terytorialnym