Podkarpacie: wśród inwestycji w 2016 r. ostatni odcinek A4

Podkarpacie: wśród inwestycji w 2016 r. ostatni odcinek A4
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Muzeum Polaków ratujących Żydów w Markowej, centrum wystawienniczo-kongresowe w Jasionce oraz ostatni odcinek autostrady A4 - to najważniejsze inwestycje, które mają być zrealizowane na Podkarpaciu w 2016 r.

Jak poinformował PAP rzecznik prasowy marszałka woj. podkarpackiego Tomasz Leyko, Muzeum Polaków Ratujących Żydów im. Rodziny Ulmów, które zostało wybudowane w Markowej k. Łańcuta, będzie uroczyście otwarte w połowie marca 2016 r.

Koszt powstania obiektu to prawie 8,5 mln zł. Będzie to jedyne w kraju muzeum podejmujące temat Polaków, którzy w czasie II wojny św. narażali życie, pomagając Żydom. Mają się w nim znajdować pamiątki i dokumenty z całej Polski związane z tą tematyką.

Obiekt powstał w Markowej, bo w tej wsi 24 marca 1944 r. niemieccy żandarmi zamordowali ośmioro Żydów z rodzin Szallów i Goldmanów oraz ukrywających ich Józefa Ulmę i będącą w ostatnim miesiącu ciąży jego żonę Wiktorię. Niemcy zabili też szóstkę dzieci Ulmów: Stanisławę (wówczas najstarszą, miała 8 lat), Barbarę, Władysława, Franciszka, Antoniego i Marię.

Józef Ulma urodził się w 1900 r. Był znanym w okolicy sadownikiem, hodował pszczoły i jedwabniki. Był też społecznikiem, bibliotekarzem oraz działaczem katolickim i ZMW "Wici". Jego wielką pasją było fotografowanie. W Kościele katolickim trwa proces beatyfikacyjny Ulmów.

Według historyków, w czasie okupacji niemieckiej co najmniej 1600 Polaków z terenu obecnego woj. podkarpackiego ukrywało ok. 2900 Żydów. Niemcy zamordowali tam ok. 200 Polaków ratujących Żydów.

Zupełnie inny charakter będzie mieć Centrum Wystawienniczo-Kongresowe w podrzeszowskiej Jasionce, którego budowa zakończyła się pod koniec 2015 r. Otwarcie centrum zaplanowane jest na połowę 2016 r. Ta warta ponad 130 mln zł inwestycja ma służyć gospodarce i promocji regionu.

Centrum składać się będzie z dwóch połączonych budynków. W pierwszym ulokowana będzie część kongresowa, m.in. z największą na Podkarpaciu aulą na tysiąc osób. Drugi budynek będzie przeznaczony na działalność wystawienniczą i biurową. Łączna powierzchnia centrum wyniesie ponad 27,5 tys. m kw.

W założeniach samorządu województwa w centrum mają się mieścić też m.in. instytucje i agendy międzynarodowe.

2016 r. będzie szczególny dla kierowców, bowiem po oddaniu ostatniego podkarpackiego odcinka autostrady A4 Rzeszów-Jarosław będzie to jedyna w kraju w pełni zakończona i przejezdna autostrada.

Trasa A4, która biegnie od granicy z Niemcami do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej, miała być gotowa już w 2012 r., na piłkarskie Mistrzostwa Europy. Jednak z powodu m.in. problemów firm, które budowały podkarpackie odcinki tej trasy, nie udało się zrealizować planów.

Wciąż budowany jest ponad 41-km fragment A4 między Rzeszowem a Jarosławiem. Obecnie buduje go konsorcjum firm Budimex i Strabag. Wysokość podpisanej we wrześniu 2014 r. umowy to ponad 719 mln zł. Pierwotnie odcinek budował od 2010 r. Polimex-Mostostal, ale w połowie stycznia 2014 r. GDDKiA zerwała umowę na jego wykonanie. Powodem były znaczne opóźnienia w budowie.

Obecnie, jak wynika z danych GDDKiA, trwają prace wykończeniowe m.in. przy montażu barier energochłonnych i ogrodzeń. Ustawiane jest też oznakowanie poziome.

Jak poinformowała PAP Bożena Wielgo z firmy Budimex, w czasie prac pojawiły się problemy. "Ze względu na czas, jaki minął od rozwiązania umowy z poprzednim wykonawcą, musieliśmy wprowadzić roboty naprawcze. Dotyczyły one obiektów mostowych, co wynikało nie tylko z przestoju, ale także licznych wad. Prowadziliśmy również prace naprawcze związane z badaniem podłoża" - dodała Wielgo.

Wielgo podkreśliła tylko, że obowiązuje termin umowny zakończenia prac - maj 2016 r.

Pod koniec 2015 r. zakończyła się też budowa podkarpackiego odcinka szlaku rowerowego Green Velo, który połączył pięć województw Polski wschodniej. W regionie powstało prawie 460 km trasy, z której skorzystać będzie można już wiosną 2016 r.

Cały szlak będzie miał blisko 2 tys. km. Koszt powstania ścieżki w pięciu regionach to ponad 274 mln zł. Z tej kwoty 85 proc. stanowi dofinansowanie unijne.

W 2016 r. rozpocznie się projektowanie lub budowa kilku obwodnic w województwie - m.in. Lubaczowa, Strzyżowa, Kolbuszowej, Sokołowa Małopolskiego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Podkarpacie: wśród inwestycji w 2016 r. ostatni odcinek A4

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!