PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pod presją czasu i budżetu - polskie inwestycje infrastrukturalne

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
25-05-2016 18:45
Pod presją czasu i budżetu - polskie inwestycje infrastrukturalne
Fot. Shutterstock.com

Kolejarze mają do wydania największe w historii fundusze na inwestycje, ale może im na to zabraknąć czasu. Tymczasem dla drogowców mniejszym zmartwieniem jest wydawanie pieniędzy, a większym tych środków pozyskanie.

Takie wnioski płynęły z panelu „Infrastruktura. Inwestycje”, który odbył się w ramach ósmego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Wśród uczestników dyskusji znaleźli się: Marek Cywiński, dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services; Ernest Jelito, prezes Górażdże Cement; Robert Kasprzak, dyrektor Departamentu Finansowania Strukturalnego w Banku Gospodarstwa Krajowego; Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK oraz Artur Popko, członek zarządu Budimeksu.

Ponadto w panelu uczestniczyli także: Rafał Rybacki, kierownik Wydziału Polskiego Sektora Publicznego i Infrastruktury w Europejskim Banku Inwestycyjnym; Marita Szustak, prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego; Jerzy Werle, prezes Warbudu oraz Tomasz Żuchowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Drogi: optymalizacja i dialog


Jak podkreślał wiceminister Żuchowski, jego resort intensywnie pracuje nad dwoma istotnymi kwestiami dla budownictwa drogowego. Pierwsza to optymalizacja kosztów realizacji robót budowlanych, co ma pozwolić na pełne wykonanie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

MIB twardo obstaje przy stanowisku, że faktyczna wartość Programu przygotowanego przez poprzedni rząd to nie 107 mld zł, a prawie 200 mld zł. Stąd potrzeba wypracowania katalogu rozwiązań, które pozwolą obniżyć koszty budowy.

Drugim wyzwaniem dla MIB, jak wskazał Żuchowski, jest dialog z branżą oraz zakończenie licznych sporów, które powstały w ubiegłej perspektywie unijnego budżetu. W lepszej współpracy środowisk budowlanych oraz strony publicznej ma pomóc tworzone Narodowe Forum Kontraktowe.

Artur Popko ubolewał, że dotychczas w ramach nowej perspektywy cena pozostawała dominującym kryterium wyboru ofert, gdyż wykonawcy zazwyczaj deklarują najkrótszy możliwy termin realizacji oraz maksymalny okres gwarancji.

Popko podkreślił, że w przyszłości może to znowu przynieść kłopoty na placach budowy oraz upadłości firm, które nie mają własnego potencjału wykonawczego i dobrej kondycji finansowej.

Jak przypomniał, w ubiegłej perspektywie UE budżet inwestycji drogowych wynosił 74 mld zł, z czego 10,5 mld zł przypadło na 11 inwestycji, których dalsza realizacja wymagała wyboru nowych wykonawców.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 506 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP