Na polsko-litewskim przejściu kolejowym w Mockawie w poniedziałek odbyła się uroczystość symbolicznej inauguracji budowy pierwszego etapu drogi kolejowej Rail Baltica, łączącej Warszawę z Tallinem.
"Początek budowy korytarza kolejowego Rail Baltica chociaż jest wydarzeniem symbolicznym, to jest bardzo ważnym. Budowa tej drogi jest jednym z priorytetowych projektów Polski przez najbliższe kilka lat" - powiedział PAP Bogusław Kowalski.
Pierwszy etap budowy Rail Baltiki, która połączy Warszawę z Tallinem poprzez Białystok, Kowno i Rygę ma być sfinalizowany w 2013 roku. Następnie przewidziana jest budowa korytarza łączącego Warszawę, Wilno, Rygę, Tallin i Helsinki.
Głównym zadaniem Litwy w tym projekcie jest dostosowanie szerokości torów do szerokości obowiązującej w Europie. Obecnie tory kolejowe na Litwie są szersze, takie jak na obszarze byłego ZSRR.
Zadaniem Polski jest przede wszystkim modernizacja dróg kolejowych.
Jak poinformował Kowalski, w ciągu najbliższych lat z funduszy unijnych i krajowych zamierza się zmodernizować dwa odcinki: Warszawa-Tłuszcz i Suwałki-Trakiszki.
"Obecnie na tych odcinkach pociąg może rozwinąć szybkość jedynie do 40-50 km/h. Gdy droga zostanie zmodernizowana na całości trasy z Warszawy aż do granicy z Litwą pociągi towarowe będą mogły osiągać prędkość 120 km/h, a pasażerskie - 160 km/h" - powiedział Bogusław Kowalski.
We wtorek delegacje ministerstw transportu Polski i Litwy spotkają się w Augustowie, gdzie zostaną omówione prace związane z budową drogi kołowej Via Baltica.
Strona litewska już zapowiedziała swe poparcie dla Polski w sprawie budowy przez dolinę rzeki Rospuda obwodnicy Augustowa - droga ta ma być częścią Via Baltiki. Przeciwko budowie drogi przez Rospudę protestują ekolodzy, na taki wariant nie zgadza się także Komisja Europejska.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Początek budowy polsko-litewskiej Rail Baltiki