XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Początek budowy polsko-litewskiej Rail Baltiki

Początek budowy polsko-litewskiej Rail Baltiki
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na polsko-litewskim przejściu kolejowym w Mockawie w poniedziałek odbyła się uroczystość symbolicznej inauguracji budowy pierwszego etapu drogi kolejowej Rail Baltica, łączącej Warszawę z Tallinem.

W obecności delegacji ministerstw transportu Polski i Litwy na czele z sekretarzem resortu Bogusławem Kowalskim i ministrem Algirdasem Butkevicziusem w Mockawie została odsłonięta tablica pamiątkowa informująca o tym, że tu przebiega punkt graniczny Rail Baltiki.

"Początek budowy korytarza kolejowego Rail Baltica chociaż jest wydarzeniem symbolicznym, to jest bardzo ważnym. Budowa tej drogi jest jednym z priorytetowych projektów Polski przez najbliższe kilka lat" - powiedział PAP Bogusław Kowalski.

Pierwszy etap budowy Rail Baltiki, która połączy Warszawę z Tallinem poprzez Białystok, Kowno i Rygę ma być sfinalizowany w 2013 roku. Następnie przewidziana jest budowa korytarza łączącego Warszawę, Wilno, Rygę, Tallin i Helsinki.

Głównym zadaniem Litwy w tym projekcie jest dostosowanie szerokości torów do szerokości obowiązującej w Europie. Obecnie tory kolejowe na Litwie są szersze, takie jak na obszarze byłego ZSRR.

Zadaniem Polski jest przede wszystkim modernizacja dróg kolejowych.

Jak poinformował Kowalski, w ciągu najbliższych lat z funduszy unijnych i krajowych zamierza się zmodernizować dwa odcinki: Warszawa-Tłuszcz i Suwałki-Trakiszki.

"Obecnie na tych odcinkach pociąg może rozwinąć szybkość jedynie do 40-50 km/h. Gdy droga zostanie zmodernizowana na całości trasy z Warszawy aż do granicy z Litwą pociągi towarowe będą mogły osiągać prędkość 120 km/h, a pasażerskie - 160 km/h" - powiedział Bogusław Kowalski.

We wtorek delegacje ministerstw transportu Polski i Litwy spotkają się w Augustowie, gdzie zostaną omówione prace związane z budową drogi kołowej Via Baltica.

Strona litewska już zapowiedziała swe poparcie dla Polski w sprawie budowy przez dolinę rzeki Rospuda obwodnicy Augustowa - droga ta ma być częścią Via Baltiki. Przeciwko budowie drogi przez Rospudę protestują ekolodzy, na taki wariant nie zgadza się także Komisja Europejska.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Początek budowy polsko-litewskiej Rail Baltiki

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!