XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Po trzech miesiącach od otwarcia DTŚ się rozpada

Po trzech miesiącach od otwarcia DTŚ się rozpada
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Teoretycznie można po niej jeździć z prędkością stu kilometrów na godzinę, ostre hamowanie kierowców czeka jednak przed granicą z Gliwicami. Drogowa Trasa Średnicowa na otwartym zaledwie trzy miesiące temu zabrzańskim odcinku zaczęła się rozpadać. Stąd wprowadzono ograniczenie do 50 kilometrów na godzinę. Usterka jest według fachowców groźna. W rejonie wiaduktu nad torami kolejowymi niebezpiecznie osunęła się ziemia.



Na pierwszy rzut oka szukają dziury w całym, ale zdaniem ekspertów problem jest poważny. - Jeżeli coś się zaczyna nam – mówiąc kolokwialne - sypać po trzech miesiącach, to jest to bardzo niepokojący sygnał - stwierdza prof. Kazimierz Kłosek, ekspert drogowy, Politechnika Śląska. Tym bardziej, że trwałość takich nasypów jak ten na zabrzańskim odcinku DTŚ sami drogowcy oceniają na 100 lat. -Tam pojawiły się zarysowania na tej skarpie, ale takie zarysowania przy tego typu nasypach i tego typu rozmiarach i rozmachu robót są czymś naturalnym – mówi Adam Kołatek, Miejski Zarząd Dróg i Infrastruktury Informatycznej.

Dyrekcja Miejskiego Zarządu Dróg w Zabrzu uspokaja, usterka podobno nie jest groźna, ale ta droga, mimo że została otwarta zaledwie trzy miesiące temu, dziś wymaga już remontu. Humory kierowcom od kilku dni psują ekipy budowlane. Na odcinku przed samymi Gliwicami zamknięty jest jeden z pasów jezdni, na dodatek trzeba tu ściągnąć nogę z gazu. W rejonie wiaduktu nad torami kolejowymi na długości ok. 100 metrów osunęła się ziemia. - Takie zjawisko jak osuwisko, zsuw, czy zsyp świadczy o braku stateczności skarpy. Z reguły taki zsyp zaczyna się przy podstawie skarpy i może, wędrując w górę, zabrać, zahaczyć o jezdnię, a to już jest stanowczo zagrożenia bezpieczeństwa ruchu – tłumaczy Kazimierz Kłosek, ekspert drogowy, Politechnika Śląska.

Ta usterka to na pewno nie wynik szkód górniczych czy szkodliwego działania wody. Inwestor ograniczył już ruch miesiąc temu i w ramach 3-letniej gwarancji nakazał wykonawcy remont. - Jest użyta metoda gwoździowania skarp, która ma na celu ich ustabilizowanie, poprzez ich wzmocnienie i włączenie do stabilnego, stałego korpusu drogowego – wyjaśnia Danuta Żak, rzecznik prasowy spółki DTŚ. -Nie wystarczy też ten sam gwóźdź, tylko on musi mieć pewną powierzchnię, która podtrzyma ten nasyp - stwierdza Kłosek.

Takie doraźne działania według ekspertów mogą jednak nie wystarczyć. Potrzebna jest wnikliwa, niezależna ekspertyza geotechniczna, a miasto będzie musiało zweryfikować swój dotychczasowy pogląd na solidność wykonawcy zabrzańskiego odcinka DTŚ. - Żal troszkę, że trzeba się będzie rozstać z takim wykonawcą jak Eurovia, ale myślę, że znajdziemy nowe pomysły, żeby tak dobre firmy zbliżyć do siebie - mówi Małgorzata Mańka-Szulik, prezydent Zabrza. Nie minęły trzy miesiące i znów są razem. Tym razem z przymusu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Po trzech miesiącach od otwarcia DTŚ się rozpada

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!