Po budowlanym dołku Skanska jest gotowa do walki o rynek

Po budowlanym dołku Skanska jest gotowa do walki o rynek
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Spodziewamy się dobrych wyników w 2017 r., choć będzie to też zależeć od tego, w jakim tempie będą ogłaszane kolejne przetargi. Trwające ożywienie napawa pod tym względem optymizmem - zapowiada w obszernym wywiadzie dla portalu wnp.pl prezes spółki Skanska w Polsce Piotr Janiszewski.

Janiszewski na czele firmy stoi od 1 lipca 2016 r. Zastąpił wówczas na tym stanowisku Krzysztofa Andrulewicza, który po 23 latach - w tym siedmiu w fotelu prezesa - odszedł ze spółki.

Ze Skanską Janiszewski jest związany od 1997 r. - przeszedł drogę zawodową od menadżera projektu, przez dyrektora jednego z oddziałów, po wiceprezesa i dyrektora budownictwa inżynieryjnego.

W latach 2007-2011 odpowiadał za budowę północnego odcinka koncesyjnej autostrady A1 z Gdańska do Torunia o wartości 5,5 mld zł.

Kierowanie firmą Janiszewski rozpoczął w trudnym momencie. Rynek budowlany znalazł się w głębokim dołku, spowodowanym m.in. opóźnieniem w realizacji programów infrastrukturalnych oraz nowelizacją Prawa zamówień publicznych. Przypomnijmy, że finalnie w 2016 r. spadek produkcji budowlano-montażowej wyniósł ponad 14 proc.

Potrzebne były szybkie i trudne działania. Podjęto decyzję o zwolnieniach grupowych, które miały objąć do 1150 pracowników. Skanska jako pierwsza z dużych podmiotów budowlanych zdecydowała się na taki krok. Później zrobiła to m.in. Trakcja PRKiI (do 300 osób).

Z danych, które szwedzki koncern publikował na początku lutego, wynika, że Skanska w Polsce wypracowała w 2016 r. przychody na poziomie 8,23 mld koron szwedzkich (SEK) wobec 9,91 mld SEK rok wcześniej. Grupa odnotowała 293 mln SEK straty operacyjnej wobec 472 mln SEK zysku operacyjnego w 2015 r.

O tym, dlaczego optymalizacja zatrudnienia była konieczna, a także m.in. o portfelu zleceń, planach, otoczeniu prawnym budownictwa, konkurencji na rynku oraz perspektywach po wyczerpaniu się dużych środków unijnych rozmawialiśmy z Piotrem Janiszewskim.

2016 był trudny dla polskiego budownictwa, co odczuła również Skanska.

- Musieliśmy się dostosować do sytuacji rynkowej, ponieważ doszło do załamania koniunktury, zwłaszcza w pierwszej połowie 2016 r.

Skanska jest oparta o lokalne struktury, przygotowane do realizacji zamówień. Tymczasem w budownictwie praktycznie nie było nowych inwestycji, przede wszystkim ze strony samorządów. Nie mogliśmy sobie pozwolić na przestoje.

Początkowo zakładaliśmy zmniejszenie liczby pracowników o 1150 osób, finalnie procesem zwolnień grupowych zostało objętych jednak 750 osób, gdyż sytuacja zaczęła się poprawiać w drugim półroczu 2016 r., w którym pozyskiwaliśmy już więcej nowych kontraktów.

Obecnie zatrudniamy 6,6 tys. osób. Zwolnienia objęły całą firmę. Nasze siły własne jednak nie ucierpiały - pracownicy produkcyjni należeli do grup najmniej dotkniętych redukcjami.

Pomimo przeprowadzonych zwolnień wciąż pozostajemy największą pod względem zatrudnienia firmą budowlana w Polsce. Utrzymaliśmy też nasz potencjał lokalny - w praktyce pokrywamy naszym zasięgiem działania cały kraj.

Czy kolejne lata mogą przynieść zmiany w strategii spółki?

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Po budowlanym dołku Skanska jest gotowa do walki o rynek

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!