PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Po budowlanym dołku Skanska jest gotowa do walki o rynek

Autor: WNP.PL (Rozmawiał: Tomasz Elżbieciak)
12-02-2017 16:13
Po budowlanym dołku Skanska jest gotowa do walki o rynek

Piotr Janiszewski, prezes spółki Skanska w Polsce

Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Spodziewamy się dobrych wyników w 2017 r., choć będzie to też zależeć od tego, w jakim tempie będą ogłaszane kolejne przetargi. Trwające ożywienie napawa pod tym względem optymizmem - zapowiada w obszernym wywiadzie dla portalu wnp.pl prezes spółki Skanska w Polsce Piotr Janiszewski.

Janiszewski na czele firmy stoi od 1 lipca 2016 r. Zastąpił wówczas na tym stanowisku Krzysztofa Andrulewicza, który po 23 latach - w tym siedmiu w fotelu prezesa - odszedł ze spółki.
Ze Skanską Janiszewski jest związany od 1997 r. - przeszedł drogę zawodową od menadżera projektu, przez dyrektora jednego z oddziałów, po wiceprezesa i dyrektora budownictwa inżynieryjnego.

W latach 2007-2011 odpowiadał za budowę północnego odcinka koncesyjnej autostrady A1 z Gdańska do Torunia o wartości 5,5 mld zł.

Kierowanie firmą Janiszewski rozpoczął w trudnym momencie. Rynek budowlany znalazł się w głębokim dołku, spowodowanym m.in. opóźnieniem w realizacji programów infrastrukturalnych oraz nowelizacją Prawa zamówień publicznych. Przypomnijmy, że finalnie w 2016 r. spadek produkcji budowlano-montażowej wyniósł ponad 14 proc.

Potrzebne były szybkie i trudne działania. Podjęto decyzję o zwolnieniach grupowych, które miały objąć do 1150 pracowników. Skanska jako pierwsza z dużych podmiotów budowlanych zdecydowała się na taki krok. Później zrobiła to m.in. Trakcja PRKiI (do 300 osób).

Z danych, które szwedzki koncern publikował na początku lutego, wynika, że Skanska w Polsce wypracowała w 2016 r. przychody na poziomie 8,23 mld koron szwedzkich (SEK) wobec 9,91 mld SEK rok wcześniej. Grupa odnotowała 293 mln SEK straty operacyjnej wobec 472 mln SEK zysku operacyjnego w 2015 r.

O tym, dlaczego optymalizacja zatrudnienia była konieczna, a także m.in. o portfelu zleceń, planach, otoczeniu prawnym budownictwa, konkurencji na rynku oraz perspektywach po wyczerpaniu się dużych środków unijnych rozmawialiśmy z Piotrem Janiszewskim.

2016 był trudny dla polskiego budownictwa, co odczuła również Skanska.

- Musieliśmy się dostosować do sytuacji rynkowej, ponieważ doszło do załamania koniunktury, zwłaszcza w pierwszej połowie 2016 r.

Skanska jest oparta o lokalne struktury, przygotowane do realizacji zamówień. Tymczasem w budownictwie praktycznie nie było nowych inwestycji, przede wszystkim ze strony samorządów. Nie mogliśmy sobie pozwolić na przestoje.

Początkowo zakładaliśmy zmniejszenie liczby pracowników o 1150 osób, finalnie procesem zwolnień grupowych zostało objętych jednak 750 osób, gdyż sytuacja zaczęła się poprawiać w drugim półroczu 2016 r., w którym pozyskiwaliśmy już więcej nowych kontraktów.

Obecnie zatrudniamy 6,6 tys. osób. Zwolnienia objęły całą firmę. Nasze siły własne jednak nie ucierpiały - pracownicy produkcyjni należeli do grup najmniej dotkniętych redukcjami.

Pomimo przeprowadzonych zwolnień wciąż pozostajemy największą pod względem zatrudnienia firmą budowlana w Polsce. Utrzymaliśmy też nasz potencjał lokalny - w praktyce pokrywamy naszym zasięgiem działania cały kraj.

Czy kolejne lata mogą przynieść zmiany w strategii spółki?

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 011 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

657 890 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 006 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.