PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Po budowlanej katastrofie na drogach czas na kłopoty na torach?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
12-11-2012 11:36
Po budowlanej katastrofie na drogach czas na kłopoty na torach?
Fot. mat. pras.

Ostatnie inwestycje w sektorze kolejowym przyniosły dotychczas upadek jednej znaczącej firmy budowlanej, choć wyspecjalizowanej w tym segmencie. Czy spółki zaangażowane w budownictwo kolejowe mogą napotkać na podobne problemy jak te, które miały miejsce na budowie dróg i autostrad? Zdania w tym temacie są podzielone.

- Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą ok. 150 projektów, których wartość ogółem wynosi ponad 41,5 mld zł, w tym 9,7 mld zł dotyczące tych projektów zostało wydane do końca 2011 r. 27,2 mld zł planujemy wydać na lata 2013-2015 - poinformował portal wnp.pl Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
Przyznał, że problemy mają duże inwestycje, w których realizowanie jest zaangażowane Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury. W połowie września Sąd Rejonowy w Warszawie ogłosił upadłość układową PNI, które Budimex kupił od PKP w listopadzie 2011 r.

Obecnie spółka wstrzymała roboty na trasie Katowice - Kraków, a PKP PLK prowadzi z nią rozmowy na temat możliwości dokończenia tej inwestycji.

- Kontrakt na modernizację linii Sosnowiec Jęzor - Kraków Towarowy, o wartości blisko 1,4 mld zł, który zgodnie z umową PNI musi wykonać do połowy 2014 r., to obecnie zatrzymane prace projektowe i roboty budowlane oraz ryzyko utraty dofinansowania z Unii Europejskiej w bieżącej i przyszłej perspektywie finansowej - powiedział Dutkiewicz.

Dodał, że podobna sytuacja ma miejsce na trasie Skierniewice - Warszawa Zachodnia.

- Wykonawca w połowie października zakończył najpotrzebniejsze roboty na jednej stacji - Radziwiłłowie Mazowieckim między Skierniewicami a Żyrardowem. Prace na kolejnym odcinku na którym obecne jest PNI, od Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego i wielkopolskiego, za sprawą firm tworzących konsorcjum, jest obecnie realizowany - wskazał Dutkiewicz.

Zdaniem Piotra Nawrockiego, analityka Millennium DM, obawy dotyczące możliwych problemów spółek budowlanych przy realizacji inwestycji kolejowych są jak najbardziej uzasadnione.

- Można zaobserwować wiele niepokojących podobieństw między kontraktami drogowymi a kolejowymi. Jeżeli w latach 2009-2010 większość spółek budowlanych deklarowało wejście w segment drogowy, tak od drugiej połowy 2011 r. wiele firm upatrzyło sobie przetargi kolejowe jako antidotum na oczekiwane spowolnienie w branży i drastyczny spadek kontraktów drogowych - podkreślił w rozmowie z wnp.pl analityk.

Dodał, że ostatnio rozstrzygnięte duże przetargi kolejowe, m.in. trasy Rail Baltica, pokazują, że konkurencja jest ogromna i - podobnie jak w przetargach drogowych - do złożenia ofert cenowych dopuszczonych zostaje często więcej niż dziesięć podmiotów.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 506 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP