PKP Polskie Linie Kolejowe mają już potwierdzone 3,7 mld zł środków na inwestycje w budowę i modernizację sieci, spółka liczy jednak, że kwota ta wzrośnie do około 5 mld zł dzięki środkom unijnym - poinformował PAP prezes PKP PLK, Zbigniew Szafrański.
"Szacujemy, że powinniśmy dojść do kwoty około 5 mld zł" - dodał.
Prezes Szafrański poinformował, że w pierwszych miesiącach 2010 roku PKP PLK ogłosi przetargi na kilka dużych projektów modernizacyjnych na linii Warszawa-Gdańsk i Warszawa-Łódź.
"Będziemy ogłaszać kolejne przetargi na linii Warszawa-Gdańsk-Gdynia. Chcemy do końca pierwszego kwartału 2010 roku zakontraktować wszystkie roboty na tej linii" - powiedział prezes.
"Bardzo istotnym przetargiem, który już został ogłoszony, jest drugi etap modernizacji linii Warszawa-Łódź na odcinku Warszawa-Skierniewice. To jest projekt o wartości około 1,5 mld zł. W przygotowaniu są jeszcze dwa zadania na odcinku łódzkim, te przetargi powinny być ogłoszone w pierwszej połowie 2010 roku" - dodał Szafrański.
Poinformował, że przetargi na odcinku łódzkim obejmują modernizację stacji Łódź Widzew w celu przygotowania jej na zwiększony ruch podróżnych w okresie, gdy będzie zamknięty dworzec Łódź Fabryczna oraz budowę podziemnego dworca w Łodzi i wykonanie jej nadbudowy przy współpracy z miastem.
"Rozpoczynamy też na kilku liniach prace odtworzeniowe, które mają na celu przywrócenie pierwotnych parametrów ruchu kolejowego. Nie jest to tak głęboka modernizacja, jak w przypadku projektów unijnych. Obejmuje to m.in. prace na liniach Toruń-Bydgoszcz, Opole-Gliwice, Skarżysko-Sandomierz" - powiedział Szafrański.
"Będziemy też ogłaszać przetarg na modernizację linii z Warszawy do Radomia. Linia będzie realizowana w trybie najpierw odrębnego projektowania, a następnie odrębnie budowy. Będziemy wkrótce ogłaszać przetarg na wykonanie dokumentacji na tę modernizację" - dodał.
Szafrański poinformował, że kolejne lata po 2010 roku przyniosą wyższe wydatki inwestycyjne niż planowane na przyszły rok 5 mld zł.
"W kolejnych latach powinny być wyższe wydatki. Spodziewamy się, że w latach 2011-2014 będziemy mieli szczyt wydawania środków unijnych. Ponadto dzięki wprowadzanym zmianom organizacyjnym wyższy powinien być stopień wykorzystania otrzymywanych środków. Będą większe środki i wyższy stopień ich wykorzystania" - powiedział.
PKP PLK szacuje, że w 2009 roku całoroczne wydatki na budowę i modernizację sieci kolejowych wyniosą 3,05 mld zł.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PKP PLK ma już 3,7 mld zł na inwestycje w 2010 r., ale chce wydać jeszcze więcej