PKP PLK: kolejny przetarg na odcinek Rail Baltica - wiosną

PKP PLK: kolejny przetarg na odcinek Rail Baltica - wiosną
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wiosną 2018 r. PKP PLK chcą ogłosić przetarg na budowę ok. 70-km odcinka Rail Baltica Czyżew-Białystok - poinformowała we wtorek spółka na konferencji w Białymstoku.

  • Modernizacja odcinka Czyżew-Białystok ma kosztować ok. 1,6 mld zł i będzie jedną z najtrudniejszych na Rail Baltica.
  • Trasa Czyżew-Białystok ma być gotowa na przełomie lat 2020-21. 
  • Po zakończeniu wszystkich prac na trasie Warszawa-Białystok podróż z Białegostoku do stolicy ma trwać mniej niż dwie godziny.

PKP PLK otrzymują obecnie projekty budowlane dla tej inwestycji - poinformował zastępca dyrektora rejonu centralnego PKP PLK Krzysztof Pietras.

Modernizacja odcinka Czyżew-Białystok ma kosztować ok. 1,6 mld zł i będzie jedną z najtrudniejszych na Rail Baltica - dodał Pietras. Trasa Czyżew-Białystok ma być gotowa na przełomie lat 2020-21. Pieniądze na tę inwestycję - pochodzą z UE z programu CEF "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility).

Po zakończeniu wszystkich prac na trasie Warszawa-Białystok podróż z Białegostoku do stolicy ma trwać mniej niż dwie godziny, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h, towarowe 120 km/h. Podróż ma być bezpieczniejsza, bardziej komfortowa. Nowoczesna infrastruktura ma także przyczynić się do rozwoju regionu.

Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa z Berlina przez Warszawę do Helsinek. W Polsce prace obejmują 341 km od Warszawy przez Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą.

Krzysztof Pietras poinformował, że gotowy jest 66-km odcinek Warszawa-Sadowne (prace kosztowały ok. 1,5 mld zł), od sierpnia 2017 r. trwają prace na odcinku Sadowne-Czyżew (koszt ok. 1 mld zł). Inwestycje są dofinansowane z UE. Poinformował, że w 2018 r. ruch od Sadownego do Czyżewa powinien się już odbywać po jednym nowym torze, całość ma być gotowa w 2019 r.

Pietras podał, że prace na 70-km odcinku Czyżew-Sadowne będą wymagały zamknięcia jednego toru, co będzie oznaczało utrudnienia, ale zanim to się stanie, będą wyremontowane tzw. linie objazdowe zapasowe: Ostrołęka-Łapy, Siedlce-Siemianówka, Białystok-Czeremcha oraz Hajnówka-Lewki. Ruch na trasie Białystok-Czeremcha ma być wznowiony w listopadzie. Po modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły jeździć tamtędy z prędkością 120 km/h.

Budowa Rail Baltica na odcinku od Białegostoku do Ełku jest planowana na drugą połowę 2020 r. Prace miałyby się zakończyć w 2023 r. Dopiero po ich zakończeniu planowana jest modernizacja ostatniego polskiego odcinka Ełk-Trakiszki. Całość ma być gotowa w 2025 r. - przekazał Pietras.

Pod koniec sierpnia estońska organizacja non-profit Avalikult Rail Balticust (ARB) złożyła pozew do sądu administracyjnego w Tallinie, w którym wnosi o zobowiązanie ministerstwa gospodarki i komunikacji (MKM) do ujawnienia dokumentów, dotyczących analizy proponowanej trasy linii kolejowej Rail Baltica. Czytaj: Ostatnie problemy z budową Rail Baltica?

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PKP PLK: kolejny przetarg na odcinek Rail Baltica - wiosną

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!