PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PKP PLK: kolejny przetarg na odcinek Rail Baltica - wiosną

Autor: PAP/rs
19-09-2017 15:30
PKP PLK: kolejny przetarg na odcinek Rail Baltica - wiosną

Po zakończeniu wszystkich prac na trasie Warszawa-Białystok podróż z Białegostoku do stolicy ma trwać mniej niż dwie godziny.

Fot. mat. pras. PKP PLK

Wiosną 2018 r. PKP PLK chcą ogłosić przetarg na budowę ok. 70-km odcinka Rail Baltica Czyżew-Białystok - poinformowała we wtorek spółka na konferencji w Białymstoku.

  • Modernizacja odcinka Czyżew-Białystok ma kosztować ok. 1,6 mld zł i będzie jedną z najtrudniejszych na Rail Baltica.
  • Trasa Czyżew-Białystok ma być gotowa na przełomie lat 2020-21. 
  • Po zakończeniu wszystkich prac na trasie Warszawa-Białystok podróż z Białegostoku do stolicy ma trwać mniej niż dwie godziny.
PKP PLK otrzymują obecnie projekty budowlane dla tej inwestycji - poinformował zastępca dyrektora rejonu centralnego PKP PLK Krzysztof Pietras.

Modernizacja odcinka Czyżew-Białystok ma kosztować ok. 1,6 mld zł i będzie jedną z najtrudniejszych na Rail Baltica - dodał Pietras. Trasa Czyżew-Białystok ma być gotowa na przełomie lat 2020-21. Pieniądze na tę inwestycję - pochodzą z UE z programu CEF "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility).

Po zakończeniu wszystkich prac na trasie Warszawa-Białystok podróż z Białegostoku do stolicy ma trwać mniej niż dwie godziny, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h, towarowe 120 km/h. Podróż ma być bezpieczniejsza, bardziej komfortowa. Nowoczesna infrastruktura ma także przyczynić się do rozwoju regionu.

Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa z Berlina przez Warszawę do Helsinek. W Polsce prace obejmują 341 km od Warszawy przez Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą.

Krzysztof Pietras poinformował, że gotowy jest 66-km odcinek Warszawa-Sadowne (prace kosztowały ok. 1,5 mld zł), od sierpnia 2017 r. trwają prace na odcinku Sadowne-Czyżew (koszt ok. 1 mld zł). Inwestycje są dofinansowane z UE. Poinformował, że w 2018 r. ruch od Sadownego do Czyżewa powinien się już odbywać po jednym nowym torze, całość ma być gotowa w 2019 r.

Pietras podał, że prace na 70-km odcinku Czyżew-Sadowne będą wymagały zamknięcia jednego toru, co będzie oznaczało utrudnienia, ale zanim to się stanie, będą wyremontowane tzw. linie objazdowe zapasowe: Ostrołęka-Łapy, Siedlce-Siemianówka, Białystok-Czeremcha oraz Hajnówka-Lewki. Ruch na trasie Białystok-Czeremcha ma być wznowiony w listopadzie. Po modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły jeździć tamtędy z prędkością 120 km/h.

Budowa Rail Baltica na odcinku od Białegostoku do Ełku jest planowana na drugą połowę 2020 r. Prace miałyby się zakończyć w 2023 r. Dopiero po ich zakończeniu planowana jest modernizacja ostatniego polskiego odcinka Ełk-Trakiszki. Całość ma być gotowa w 2025 r. - przekazał Pietras.

Pod koniec sierpnia estońska organizacja non-profit Avalikult Rail Balticust (ARB) złożyła pozew do sądu administracyjnego w Tallinie, w którym wnosi o zobowiązanie ministerstwa gospodarki i komunikacji (MKM) do ujawnienia dokumentów, dotyczących analizy proponowanej trasy linii kolejowej Rail Baltica. Czytaj: Ostatnie problemy z budową Rail Baltica?

Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 481 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP