PiS chce odwołania wiceministra infrastruktury i szefa GDDKiA

PiS chce odwołania wiceministra infrastruktury i szefa GDDKiA
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PiS chce odwołania wiceministra infrastruktury Radosława Stępnia oraz p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Lecha Witeckiego. Według posła PiS Andrzeja Adamczyka, za tymi dymisjami przemawiają m.in. opóźnienia w realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych 2008-2012.

Rzecznik GDDKiA Marcin Hadaj zapewnia jednak, że program budowy dróg jest realizowany zgodnie z planem.

Na środowej konferencji prasowej w Sejmie Adamczyk przedstawił opracowanie dotyczące stanu zaawansowania inwestycji drogowych ujętych w tym programie, które powstało - jak mówił - na podstawie przygotowanego przez resort dokumentu dla sejmowej komisji infrastruktury.

Adamczyk, który jest wiceszefem komisji, podkreślił, że z tego dokumentu wynika, iż ze 147 inwestycji drogowych wymienionych w załączniku do Programu Budowy Dróg Krajowych 78, czyli 53 proc., jest opóźnionych, bądź nierozpoczętych. "Realizuje się tylko 47 proc. (inwestycji-PAP) zgodnie z planem" - powiedział.

Adamczyk przywołał przykłady największych opóźnień w budowie dróg; wymienił m.in. budowę drogi ekspresowej S7 Płock-Warszawa, która miała być gotowa w 2011 r. a według najnowszych planów powstanie w 2015 r. oraz budowę obwodnicy Augustowa, która powstać miała w 2009 r., a stanie się to w 2014 r.

Poseł przedstawił również stan zaawansowania budowy niektórych dróg, które miały powstać na EURO 2012. "Droga S5 Gniezno-Poznań - 14,5 proc. (zaawansowania budowy-PAP), S5 Poznań-Wrocław 0 proc. zaawansowania robót, budowa zachodniej obwodnicy Poznania - 17,77 proc. zaawansowania robót" - mówił poseł.

Tymczasem - jak podkreślił - resort infrastruktury, a przede wszystkim wiceminister Radosław Stępień, przekonuje, że "wszystko jest jak należy, że wszystko dzieje się zgodnie z planem, harmonogramem". Adamczyk ocenił, że opóźnienia w budowie dróg "nie burzą spokoju i doskonałego samopoczucia ministra Stępnia".

Według PiS swoje stanowisko powinien także stracić p.o. szef GDDKiA Lech Witecki.

Adamczyk powiedział też, że ministerstwo infrastruktury "zafałszowuje informacje" w sprawie budowy dróg krajowych. Jak tłumaczył, chodzi o to, że w informacji dla posłów przekazanej w sierpniu 2010 r. zostały zmienione daty planowanego zakończenia niektórych inwestycji drogowych ujętych w rządowym programie.

Poseł przywołał przykład budowy autostrady A1 Pyrzowice-Maciejów-Sośnica, która - według przyjętego przez Radę Ministrów programu - powstać miała w 2010 roku; tymczasem w przekazanej posłom w sierpniu tego roku przez resort informacji termin ten zmieniono na 2012 r.

"W resorcie infrastruktury i GDDKiA poprawia się rzeczywistość" - ocenił Adamczyk. "Uznajemy, że jest to wprowadzanie opinii publicznej, a szczególnie parlamentu, w błąd" - mówił.

Zaapelował też do ministra infrastruktury o zaktualizowanie rządowego programu. "Jesteśmy przekonani, że dalszej realizacji tego programu na pewno nie udźwignie minister Stępień, na pewno nie udźwignie pełniący obowiązki Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Lech Witecki" - mówił Adamczyk.

Dlatego - jak mówił - PiS składa "wniosek werbalny i prośbę" do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, aby "podjął męską decyzję i pożegnał się z ministrem Stępniem".

Rzecznik GDDKiA zapewnia jednak, że program w całości będzie zrealizowany na czas. "Z projektów autostradowych nie będzie wybudowany przed Euro 2012 odcinek autostrady A1 Stryków - Pyrzowice ze względu na niedopięcie finansowania przez koncesjonariusza. Pozostałe projekty kluczowe z punktu widzenia Euro 2012, czyli de facto z punktu widzenia całego programu zostaną zrealizowane właśnie na Euro 2012. Taki był cel i nie mamy sobie nic do zarzucenia jeśli chodzi o opóźnienia, czy nierealizowanie tego programu" - wyjaśnił Hadaj. Dodał przy tym, że wolałby nie komentować wystąpienia PiS, ponieważ - w jego ocenie - jest to sprawa polityczna.

Obowiązujący Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2008 - 2012 został przyjęty we wrześniu 2007 r. Zakłada on m.in. stworzenie sieci autostrad o łącznej długości ok. 1779 km i sieci dróg ekspresowych o łącznej długości ok. 2274 km, budowę 54 obwodnic miast i poprawę stanu utrzymania dróg krajowych, tak by w 2013 roku 75 proc. było "w stanie dobrym", a 10 proc. "w stanie dostatecznym".

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk w lutym 2008 r. zapowiedział, że w 2012 r. w Polsce będzie 1 tys. 605 km autostrad i 2 tys. 418 km dróg ekspresowych. Wyliczał, że trzeba wybudować ok. 900 km autostrad, które zapewnią dobre połączenie z Gdańskiem, Warszawą, Wrocławiem czy Poznaniem.

Tymczasem - jak wynika z informacji resortu infrastruktury - od listopada 2007 r. do końca sierpnia 2010 r. podpisano umowy na budowę 1606 km dróg krajowych, w tym na 702 km autostrad oraz 904 km dróg ekspresowych, obwodnic i dużych przebudów dróg.

Obecnie w budowie i przebudowie jest 1255 km dróg krajowych. Trwają prace przy budowie 620 km autostrad, 430 km dróg ekspresowych i 130 km obwodnic. W ramach "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012" obecnie realizowana jest także przebudowa 75 km istniejącej sieci - informuje resort.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PiS chce odwołania wiceministra infrastruktury i szefa GDDKiA

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!