PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Piotr Naimski: Druga nitka Rurociągu Pomorskiego doczeka się specustawy

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
12-01-2018 13:50
Piotr Naimski: Druga nitka Rurociągu Pomorskiego doczeka się specustawy

Koszt liczącej około 240 km magistrali to około 1 mld zł, nie licząc kosztów wykupienia gruntów

Fot. Shutterstock

PERN po połączeniu z OLPP to duży podmiot, który będzie coraz bardziej istotny, w takim samym wymiarze jak istotne są Gaz-System czy PSE - podkreśla Piotr Naimski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i pełnomocnik rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.

W opinii ministra Piotra Naimskiego w połączeniu obu podmiotów chodziło przede wszystkim o koordynację inwestycji. Jako najpilniejsze zadanie wymienił budowę drugiej nitki Rurociągu Pomorskiego, łączącego Płock i Gdańsk.
- Ten projekt jest na tyle ważny, że najprawdopodobniej powstanie specjalna ustawa, wzorowana na specustawach przy budowie gazociągów, które się sprawdziły, żeby maksymalnie skrócić formalną procedurę - zapowiedział Piotr Naimski.

Czytaj też PERN zapowiada gigantyczne inwestycje w ciągu czterech lat.

Według niego projekt takiej ustawy powinien być gotowy w ciągu najbliższych trzech miesięcy, choć oczywiście nie wiadomo, jak długo potrwa dalsza procedura legislacyjna.

Jak poinformował prezes PERN Igor Wasilewski, koszt tej liczącej około 240 km magistrali to około 1 mld zł, nie licząc kosztów wykupienia gruntów. Koszty wszystkich inwestycji, jakie planuje operator do 2020 r. to około 2 mld zł. Wasilewski powiedział, że spółka zaczęła rozmowy z bankami. "Chcemy zobaczyć oferty i zasady finansowania" - oznajmił.

Zaznaczył, że zintegrowany PERN będzie spółką, która z uwagi na skalę działania będzie mogła wziąć na siebie złożone i kapitałochłonne inwestycje w magazynowanie paliw i ropy.

- Oprócz aspektu handlowego trzeba tu też brać pod uwagę kwestie bezpieczeństwa, tłocznie i pompy na pierwszej nitce Rurociągu Pomorskiego są dość wiekowe - tłumaczy.

Czytaj również Naimski: strategiczne magazyny paliw w gestii spółek Skarbu Państwa.

Minister Naimski przekonuje, że istnienie tylko jednej nitki ropociągu na odcinku Płock-Gdańsk, w porównaniu do trzech nitek od granicy wschodniej do Płocka i dwóch od Płocka do granicy zachodniej jest wprawdzie wystarczające pod względem wolumenu zaopatrzenia rafinerii w Płocku, a także dwóch rafinerii niemieckich, ale niewystarczające z punktu widzenia dobrego funkcjonowania płockiego zakładu w kontekście coraz większej dywersyfikacji gatunków sprowadzanego surowca.

Piotr Naimski przyznaje, że w rządzie panuje pełne zrozumienie dla potrzeb inwestycyjnych PERN w najbliższych latach (do 2021 roku spółka chce przeznaczyć na inwestycje nawet 2 mld zł), w związku z czym właściciel spółki nie oczekuje w tym okresie dywidendy.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

737 698 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP