XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Pierwsza z tarcz drążących II linię metra już pod ziemią

Pierwsza z tarcz drążących II linię metra już pod ziemią
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W środę pierwsza z tarcz TBM, które wydrążą tunele centralnego odcinka II linii warszawskiego metra, została opuszczona do szybu startowego przy rondzie Daszyńskiego. Kolejna trafi pod ziemię za kilka dni.

Normalny ruch pociągów pierwszej linii, wstrzymany w związku z budową między stacjami Ratusz Arsenał i Centrum, ma zostać wznowiony w piątek.

W środę do szybu startowego opuszczona została tarcza "Anna". Wydrąży ona południowy tunel centralnego odcinka II linii metra, na odcinku od ronda Daszyńskiego do Powiśla. Za kilka dni do przygotowanego szybu trafi kolejna tarcza - "Maria".

Kolejne dwie tarcze TBM mają być opuszczone pod ziemię latem. Wystartują one z Powiśla w kierunku praskim i wydrążą tunel pod Wisłą. Jak powiedział rzecznik prasowy wykonawcy centralnego odcinka II linii metra Mateusz Witczyński, przed rozpoczęciem prac przez te tarcze konieczne jest wzmocnienie gruntu pod tunelem Wisłostrady.

Choć początkowy harmonogram budowy centralnego odcinka II linii przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początku ubiegłego roku, oficjalny termin zakończenia budowy (październik 2013 r.) nie uległ zmianie. Jak powiedział w środę PAP rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko, wykonawca dotychczas nie zwracał się o przedłużenie prac.

Tarcze, które będą wykorzystane do budowy II linii metra, drążą i jednocześnie układają tunel z prędkością ok. 10-12 metrów na dobę. Będą pracować siedem dni w tygodniu, przez całą dobę. Przy obsłudze jednej tarczy będą pracować 52 osoby w systemie czterech zmian.

Pierwsza tarcza została nazwana "Marią" na cześć urodzonej w Warszawie noblistki Marii Skłodowskiej-Curie. Druga z tarcz - "Anna" - nosi imię księżnej Anny Mazowieckiej. Tunel południowy między stacją Powiśle a stacją Dworzec Wileński wydrąży trzecia tarcza - "Wisła". Czwarta tarcza jeszcze nie dojechała do Warszawy, i nie ma imienia.

W związku z budową przejścia, które połączy stacje I i II linii metra, od 21 marca wstrzymany był ruch między stacjami Ratusz Arsenał i Centrum. Prace miały potrwać do 9 kwietnia, jednak zakończą się wcześniej. Jak powiedział PAP Malawko, normalny ruch pociągów zostanie wznowiony w piątek 6 kwietnia. Tego dnia metro będzie kursować według sobotniego rozkładu jazdy.

Centralny odcinek drugiej linii metra będzie miał siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pierwsza z tarcz drążących II linię metra już pod ziemią

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!