Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pierwsza transza kredytu z EBI na budowę DTŚ w Zabrzu

Autor: PAP
27-07-2009 14:22

Do środy uruchomiona zostanie pierwsza transza kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na budowę Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) w Zabrzu. To ok. 91 mln zł z całej wartej 160 mln euro pożyczki na dokończenie budowy tej drogi, która docelowo połączy Katowice z Gliwicami.

O tym, że pierwsze środki z EBI są już dostępne, poinformował w poniedziałek wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk. Zapowiedział, że kolejne transze będą uruchamiane w miarę budowy kolejnych odcinków tej trasy, zaliczanej do najważniejszych inwestycji drogowych w aglomeracji śląskiej.
Drogowa Trasa Średnicowa połączy Katowice z Gliwicami. Na razie istnieje 15,7 km z Katowic do granicy Rudy Śląskiej i Zabrza. Jesienią ubiegłego roku rozpoczęła się budowa kolejnego, zabrzańskiego odcinka długości 4,8 km. Właśnie na ten cel przeznaczona będzie część pierwszej transzy kredytu z EBI. Resort finansów przekazuje ją wojewodzie, a ten - samorządom.

"Dotychczas miasto prefinanansowało budowę na kwotę ok. 23 mln zł, a w przyszłym tygodniu konieczne jest uregulowanie faktury wartości ok. 13 mln zł. Pozostałe środki z pierwszej transzy zamierzamy zaangażować w dalszą budowę" - powiedziała PAP prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik.

Przypomniała, że przez długi czas nie udawało się uruchomić pierwszej transzy, mimo zapewnień, że środki są zagwarantowane. Mańka-Szulik ma nadzieję, że dalsza budowa przebiegnie bez przeszkód i opóźnień finansowych.

Zabrzański odcinek DTŚ ma być gotowy wiosną 2011 r. W sumie będzie kosztował ok. 300 mln zł. Potem planowane są przetargi na budowę odcinków gliwickich.

Zaciągnięty przez budżet państwa kredyt z EBI w wysokości 160 mln euro jest głównym elementem finansowania budowy nieistniejącej jeszcze części DTŚ w Zabrzu i Gliwicach, o łącznej długości 15,8 km. 75 mln euro będzie pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego woj. Śląskiego na lata 2007-2013. Pozostałe źródła finansowania to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów.

DTŚ to najważniejsza, obok ukończonego już odcinka autostrady A4, inwestycja drogowa na Śląsku. Połączy sześć miast - nie zastąpi równoległej autostrady A4, przeznaczonej dla ruchu tranzytowego - lecz obsłuży ruch lokalny, stanowiący ok. 88 proc. całości.

Według planów, kosztem ok. 160 mln zł samorząd woj. śląskiego zamierza w ciągu najbliższych pięciu lat przedłużyć DTŚ także na wschód, z Katowic do zachodniej obwodnicy Mysłowic. Dalsze, ogólne na razie plany zakładają budowę wschodniej części DTŚ od Katowic, przez Mysłowice, Sosnowiec i Będzin po Dąbrowę Górniczą.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 828 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP