Piechociński: aby Euro 2012 było sukcesem, trzeba wzmocnić administrację

Piechociński: aby Euro 2012 było sukcesem, trzeba wzmocnić administrację
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Aby Polska na czas przygotowała się do Euro 2012, należy wzmocnić administrację odpowiedzialną za inwestycje związane z mistrzostwami Europy. Niektóre opóźnienia są już widoczne - uważa poseł PSL Janusz Piechociński.

W Sejmie poseł przedstawił raport nt. stanu przygotowań Polski do tej imprezy. Z raportu wynika, że największą przeszkodą w terminowym zakończeniu inwestycji związanych z Euro 2012 jest "zdolność administracji publicznej do wydawania decyzji". - Tu jest największy zator. Potrzeba więcej etatów - ocenił Piechociński.

Jego zdaniem, większe środki powinny być przeznaczone głównie na wzmocnienie wydziałów skarbu, ochrony środowiska i wydziałów związanych z procesem budowlanym urzędów wojewódzkich.

- Bez wzmocnienia "na wczoraj" potencjałów urzędów wojewódzkich, jeśli chodzi o rozpatrywanie decyzji środowiskowych, protestów i wykupu gruntów, drogowcy i kolejarze nie będą mieli na co ogłaszać przetargów - zaznaczył.

W raporcie, który Piechociński przygotował m.in. razem z ekspertami Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, znajduje się szczegółowe omówienie stanu przygotowań do mistrzostw Europy w piłce nożnej w takich obszarach jak: inwestycje drogowe, modernizacja linii kolejowych oraz budowa stadionów.

Według ekspertów, do zrobienia w tych dziedzinach jest bardzo dużo. Np. trzeba wyremontować 2/3 głównych linii kolejowych w Polsce. Raport wskazuje, że tylko modernizacja części szlaku kolejowego od granicy z Niemcami do Terespola będzie kosztować 442 437,2 tys. zł.

Do 2013 r. mają być także wyremontowane tory na linii Warszawa - Gdynia, Bielawa Dolna - Opole - Wrocław - Legnica, Warszawa - Łódź, Opole - Katowice - Kraków.

Problemem, zdaniem autorów raportu, może być brak planów modernizacji dworców kolejowych w niektórych miastach goszczących Euro. I tak np. w Warszawie PKP nie przewiduje generalnego remontu Dworca Centralnego. Podobnie jest ze stacją Gdańsk Główny, a inwestycja w Krakowie nie ma odpowiedniego zabezpieczenia finansowego.

Dużo do życzenia przedstawia stan zaawansowania niektórych projektów drogowych związanych z Euro 2012. Bez decyzji lokalizacyjnej, pełnej dokumentacji technicznej i wykupionego terenu pod inwestycję pozostaje m.in. budowa autostrady A-4 na odcinku Przeworsk - Korczowa oraz dróg ekspresowych S-5 na odcinku Nowe Marzy - Bydgoszcz - Żnin - Gniezno i S-7 od Koszowałów do Kazimierzowa.

Według informacji zawartych w raporcie, w ciągu dwóch lat powinna skończyć się budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Szczecin - Gorzów oraz przebudowa drogi krajowej nr 7 na odcinku Grójec - Białobrzegi.

Piechociński zauważył, że w planach rządu do 2010 r. nie ma budowy przejścia granicznego z Ukrainą, które obsługiwałoby duże samochody ciężarowe powyżej 3,5 ton. - To poważny błąd - ocenił.

Raport wskazuje, że za priorytetową uznano budowę przejść dla ruchu osobowego i lżejszego ciężarowego w Dołhobyczowie, Budomierzu, Malhowicach i Zbereżach.

- Euro będzie kosztowało dużo więcej niż się zakładało we wstępnych rachunkach z zeszłego roku - ostrzegł Piechociński. W jego opinii, ma na to wpływ m.in. wzrost cen materiałów i robocizny.

Zobacz cały raport o stanie przygotowań do Euro 2012 (kliknij tutaj)
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!