PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pięć tendencji na rynku nieruchomości komercyjnych

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
22-06-2010 12:00

W najbliższym czasie możemy się spodziewać powrotu wielkich inwestorów do Polski, wzrostu popularności powierzchni biurowych typu "open space", a także większej roli zarządcy nieruchomości, przewidują eksperci firmy Cushman & Wakefield.

Wskazują oni pięć tendencji, które będzie można obserwować na polskim rynku.
Po pierwsze, należy oczekiwać powrotu „wielkich” inwestorów. Łączna wartość transakcji inwestycyjnych na polskim rynku nieruchomości komercyjnych zrealizowanych w pierwszych pięciu miesiącach br. sięgała niemal 900 mln euro, przewyższając o blisko 30 proc. wolumen inwestycyjny za rok 2009. To świadczy, że ci wielcy – już w zasadzie powrócili.

- Łączna wartość nieruchomości komercyjnych oferowanych na sprzedaż szacowana jest na ponad 2 mld euro. – powiedział Aleksander Loster, starszy konsultant z Grupy Rynków Kapitałowych Cushman & Wakefield.

Najaktywniejszymi potencjalnymi kupującymi są fundusze inwestycyjne z: Niemiec, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Francji i Australii. Zarazem inwestorów tych cechuje bardzo wysoka niechęć do ryzyka. W rezultacie, dużym zainteresowaniem cieszą się wyłącznie najlepsze w swojej klasie nieruchomości, których ceny zaczynają rosnąć.

Po drugie, następuje wzrost roli zarządcy nieruchomości jako osoby zapewniającej rentowność przedsięwzięcia. Zarządzanie nieruchomościami to jeden z prężniej rozwijających się sektorów usług.

- Nowym wyzwaniem dla zarządców nieruchomości są powstające obecnie obiekty sportowe, a szczególnie stadiony i infrastruktura niezbędna do przeprowadzenia Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 – powiedział Michał Skaliński, dyrektor działu Asset Management C&W – O powodzeniu danego przedsięwzięcia i wysokości osiąganych dochodów będzie decydować nie tylko profesjonalizm usług zarządzania istniejącego obiektu, ale doradztwo i konsultacje z doświadczonym zarządcą już na etapie planowania inwestycji.

Po trzecie, wzrasta znaczenie warunków przetargu dla rozwoju ulic handlowych. Autorzy zastanawiają się, co tak naprawdę sprawia, że niektóre lokalizacje handlowe „żyją”, a inne pustoszeją? Czy sposobem na wykreowanie ulicy handlowej, aby stanowiła alternatywę dla zakupów w centrum handlowym, jest dobór odpowiednich kryteriów przetargu? Co poza kryterium ceny można wprowadzić do warunków przetargów?

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 762 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP