W ogłoszonym przez PERN przetarg na budowę w bazie magazynowej w Gdańsku dwóch zbiorników na ropę naftową o pojemności po 100 tys. m sześc. każdy, zgłosiło się dwóch oferentów. Spółka planuje zawarcie umowy z wybranym w postępowaniu wykonawcą w styczniu 2018 r.
- Aktualnie komisja przetargowa sprawdza zgodność złożonych ofert z wymaganiami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia - poinformował we wtorek PERN.
- Kolejnym etapem będą negocjacje ceny zaproponowanej przez oferentów.
- Prace komisji przetargowej zostaną zakończone w grudniu, a zawarcie umowy z wykonawcą planowane jest w styczniu 2018 r. Harmonogram projektu zakłada przekazanie zbiorników do eksploatacji w terminie 25 miesięcy.
Wcześniej PERN podkreślał, że filarami jego strategii do 2020 r. są m.in. transport i magazynowanie ropy. W maju prezes spółki Igor Wasilewski mówił, iż w ramach zwiększania pojemności magazynowych planowana jest rozbudowa bazy magazynowej w Gdańsku, gdzie do 2020 r. mają powstać dwa zbiorniki na ropę po 100 tys. metrów sześc. każdy.
Przyjęty pod koniec listopada przez Radę Ministrów dokument Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym podkreśla, iż PERN posiada największe w kraju możliwości magazynowania ropy naftowej w zbiornikach naziemnych w czterech lokalizacjach, w tym w trzech swych bazach: w Adamowie przy granicy z Białorusią, Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem i w Gdańsku.
Dokument rządowy wspomina m.in., że w przypadku gdańskiej bazy magazynowej PERN, gdzie znajduje się obecnie 18 zbiorników o łącznej pojemności ok. 900 tys. m sześc., w 2020 r. spółka planuje zakończyć budowę dodatkowych 200 tys. m sześc. pojemności.
Zaakceptowana przez Radę Ministrów w formie uchwały "Polityka Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym" zakłada budowę nowej infrastruktury logistycznej i zmianę struktury infrastrukturalno-właścicielskiej w krajowym sektorze naftowym.
Dokument ten, przedłożony przez pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, zawiera program działań wobec organów administracji publicznej i spółek, których akcje w całości lub w części należą do Skarbu Państwa. Celem tych działań ma być zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego państwa.
Uporządkowanie infrastruktury magazynowej i logistyki naftowej w Polsce to obecnie paląca potrzeba - przekonywał Piotr Naimski, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, w trakcie konferencji Nafta/Chemia 2017 w Warszawie. Zobacz: Rząd widzi palącą potrzebę uporządkowania logistyki naftowej
Strategicznym podmiotem dla tego bezpieczeństwa jest właśnie PERN. Na terenie Polski ta państwowa spółka zarządza naziemnymi bazami magazynowymi o łącznej pojemności ok. 3,5 mln m sześc. oraz siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych. Jednocześnie tłoczy ropę naftową rurociągiem "Przyjaźń" z Rosji do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech. Transportuje też surowiec dostarczany drogą morską do gdańskiego Naftoportu.
W Gdańsku, oprócz bazy magazynowej, PERN ma także Terminal Naftowy o pojemności 375 m sześc., przeznaczony na różne gatunki ropy naftowej. To pierwszy taki obiekt w kraju, działający jako hub morski. Planowana jest jego rozbudowa.
Obecnie trwa proces integracji PERN i spółki z jego grupy kapitałowej - Operator Logistyczny Paliw Płynnych (OLPP), największego w Polsce podmiotu specjalizującego się w magazynowaniu i przeładunku paliw płynnych, który posiada 19. baz magazynowych o łącznej pojemności 1,8 mln metrów sześc. i ok. 60 proc. udziału w krajowym rynku tego segmentu.
Połączenie, na które zgody wyraziły już Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie PERN oraz Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników OLPP, ma zostać sfinalizowane z początkiem stycznia 2018 r. Po integracji PERN i OLPP - jako spółki przejmowanej, powstanie jeden podmiot zarządzający transportem oraz magazynowaniem, zarówno ropy naftowej, jak i paliw płynnych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: PERN: dwie oferty w przetargu na rozbudowę bazy w Gdańsku