PBG Dom wyda 100 mln zł na inwestycje w nieruchomości komercyjne

PBG Dom wyda 100 mln zł na inwestycje w nieruchomości komercyjne
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Firma PBG Dom planuje dynamiczny rozwój na rynku inwestycji komercyjnych. Jeszcze w tym roku na nowe centra handlowe, biura, hotele i mieszkania przeznaczy 100 mln zł. - Poszukujemy gruntów lub projektów deweloperskich w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców - mówi w wywiadzie z portalem Propertynews.pl Patrycja Leszczyńska, dyrektor ds. nieruchomości komercyjnych PBG Dom.

Spółka PBG Dom - znana do tej pory z inwestycji mieszkaniowych - wchodzi mocno na rynek nieruchomości komercyjnych. Czy to oznacza, że wraca dobry czas na realizację takich przedsięwzięć?

Wejście spółki na rynek nieruchomości komercyjnych to efekt konsekwentnego realizowania przyjętej przez nas strategii rozwoju. Pierwsze lata działania firmy okazały się świetną okazją do zakupu licznych gruntów, których ceny były wówczas znacznie niższe niż obecnie. Teraz będziemy na nich budować hotele, biurowce i centra handlowe. Nie zamierzamy na tym jednak poprzestać. Planujemy dynamiczny rozwój zarówno w sektorze budownictwa mieszkaniowego, jak i w prowadzeniu inwestycji komercyjnych. Jeszcze w tym roku przeznaczymy na ten cel 100 mln zł. Poszukujemy gruntów lub projektów deweloperskich w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców. Chcemy w ten sposób uzupełnić portfel naszych inwestycji, które obecnie prowadzone są głównie w dużych aglomeracjach w Polsce.

Zacznijmy od hoteli. Skąd zainteresowanie tym rynkiem?

Szukając nowych projektów, natrafiliśmy na inwestycję spółki Pomerania Development w Świnoujściu. Kupiliśmy od niej nieruchomości, które były już w trakcie budowy. Jeden z powstających obiektów był przeznaczony pod hotel. Zdecydowaliśmy, że doprowadzimy tę inwestycję do końca, by potem podjąć współpracę ze znaną siecią hotelarską.

... i wybrali Państwo sieć Hilton. Dlaczego akurat tę?

O współpracy rozmawialiśmy z wieloma sieciami, ale negocjacje z Hiltonem układały się nam najlepiej. Dużą rolę odegrało nasze bardzo dobre przygotowanie finansowe i to, że będziemy realizować inwestycję ze środków własnych. Mamy o tyle ułatwione zadanie, że duże wsparcie, zarówno merytoryczne, jak i płatnicze, zapewnia nam silna grupa kapitałowa PBG, której jesteśmy częścią. Zdecydowaliśmy się na otwarcie trzygwiazdkowego hotelu pod marką Hampton by Hilton. W Polsce brakuje bowiem dobrej jakości hoteli ekonomicznych, spełniających normy międzynarodowe.
Uznaliśmy, że taki standard sprawdzi się na świnoujskim rynku najlepiej, dzięki czemu projekt stanie się szybciej rentowny.

Czy planują Państwo kolejne projekty we współpracy z Hiltonem?

Zamierzamy dalej inwestować na polskim rynku hotelarskim. Nasze plany zakładają budowę co najmniej dwóch obiektów. Jeden z nich mógłby powstać w Poznaniu, na północnym brzegu Jeziora Maltańskiego, na terenie, który kupiliśmy od spółki Termy Maltańskie. Rozpoczęliśmy już rozmowy w tej sprawie z kilkoma sieciami hotelowymi i zastanawiamy się nad koncepcją zagospodarowania terenu. Na razie jednak nie podpisaliśmy jeszcze żadnej umowy.
Dla drugiego hotelu nie wybraliśmy jeszcze lokalizacji i nie odczuwamy w tej kwestii presji czasowej. Wiemy, że chcemy budować obiekty sieciowe i zdobywać klientów uznaną na rynku marką.

W jaki sposób firma chce zaistnieć na rynku centrów handlowych i ile wyda na budowę tych obiektów?

Koszty budowy każdego centrum będą zależne od rynku, na który wejdziemy i wielkości nieruchomości.

W najbliższym czasie zamierzamy kupić dwie działki pod tego typu obiekty i do końca roku rozpocząć realizację inwestycji. Nie będą to grunty w miastach, które znajdują się w centrum uwagi głównych deweloperów budujących centra handlowe. Poszukujemy nisz i na nich będziemy się skupiać. Rynek jest w stanie przyjąć jeszcze wiele takich projektów.

Nasze centra handlowe będą miały po 20 tys. mkw. Będą powstawać w miastach liczących około 50 tys. mieszkańców.

Co z rynkiem biur? Pierwszą Państwa realizacją w tym sektorze był biurowiec Skalar Office Center w Poznaniu liczący 14 tys. mkw. powierzchni do wynajęcia. Czy w planach jest budowa kolejnych?

Planujemy kolejne inwestycje w tym sektorze. W tym celu zamierzamy kupić nowe działki. Jedną już znaleźliśmy, wkrótce przystąpimy do przetargu na jej sprzedaż.

W ramach firmy funkcjonuje dział inwestycji, który pozyskuje grunty od oferentów, którzy z jakichś przyczyn nie są w stanie samodzielnie zrealizować wcześniej zaplanowanych przedsięwzięć. Jeśli zgłosi się do nas inwestor z działką budowlaną, która nadaje się pod inwestycję komercyjną, to być może wykorzystamy taką okazję. Interesują nas wszystkie lokalizacje dogodne dla powstania hotelu, powierzchni handlowych czy biurowców. Jak już było wspomniane, zamierzamy w tym roku przeznaczyć na zakup gruntów lub projektów deweloperskich nawet do 100 mln złotych. Zachęcamy zatem do kontaktu z nami osoby, które posiadają informacje na temat projektów deweloperskich i działek budowlanych lub są ich właścicielami.

Czy Skalar Office Center jest już w 100 proc. wynajęty?

Proces komercjalizacji Skalar Office Center jest w toku. Widzimy coraz większe zainteresowanie firm i prowadzimy negocjacje z kolejnymi najemcami. Zakładamy, że do końca roku budynek będzie wynajęty na poziomie 80-90 proc. Jest to cel realny do osiągnięcia, gdyż rynek biurowy bardzo się ożywił. Obserwujemy obecnie wzrost zainteresowania wynajmem biur w nowoczesnych budynkach, na co wpływ ma m.in. mała podaż nowych powierzchni biurowych. Są to pozytywne symptomy dla rynku i dostrzegamy je także w Poznaniu, gdzie znajduje się Skalar Office Center.

Wróćmy do inwestycji w Świnoujściu. Na jakim etapie jest budowa hotelu Hampton by Hilton?

Budynek, w którym powstanie hotel, jest w stanie deweloperskim zamkniętym. Teraz przystosowujemy go do standardów sieci Hilton. Trwają prace wewnątrz budynku, wykonywane są instalacje. Przygotowaliśmy projekty architektoniczne, które muszą być teraz zatwierdzone przez korporację Hilton. Rozmawiamy także z dostawcami wyposażenia hotelowego. Część wyposażenia narzuca nam umowa franczyzowa - dostaliśmy listę sprawdzonych firm. Z kolei elementy charakterystyczne dla Hampton by Hilton, takie jak materace czy budziki, na które zwraca się dużą uwagę we wszystkich hotelach tej marki, dostarczy nam bezpośrednio sieć. Hampton by Hilton w Świnoujściu zacznie przyjmować gości zimą 2011 roku i odda do ich dyspozycji 104 pokoje.

Otwarcie i prowadzenie takiego hotelu to ogromna inwestycja. Po jakim czasie obiekt zacznie na siebie zarabiać?

Zarządzanie takim hotelem jak Hampton by Hilton jest dużym wyzwaniem. W sezonie będziemy zarabiać na wynajmie pokoi - liczymy zarówno na turystów z Polski, jak i z Niemiec. Mamy też zamiar organizować liczne spotkania biznesowe, a także szkolenia, przeznaczone nawet dla 200-osobowych grup. Wybraliśmy już dyrektora generalnego obiektu. Jest to osoba z dużym doświadczeniem i jesteśmy pewni, że poradzi sobie doskonale z prowadzeniem hotelu, co przyniesie satysfakcjonujące zyski.

Czy na świnoujskim rynku hotelarskim jest z kim konkurować?

Konkurencja na świnoujskim rynku hotelarskim jest dość silna. Mimo, że większość obiektów, które się tam znajdują, nie ma wsparcia uznanych na świecie marek, to cieszą się one zaufaniem osób przyjeżdżających do tego miasta. Nie obawiamy się jednak o swoją pozycję. Liczymy na przyzwyczajenie i pozytywne doświadczenia gości, którzy odwiedzali inne hotele sieci Hilton na całym świecie i z chęcią przetestują nową markę, Hampton by Hilton, która dopiero wchodzi do Polski.

Rozmawiała: Małgorzata Burzec-Lewandowska
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: PBG Dom wyda 100 mln zł na inwestycje w nieruchomości komercyjne

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!