Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

P. Antonik, Strabag: mniejsze wydatki na drogi to zwolnienia w budownictwie

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
18-05-2011 20:01
P. Antonik, Strabag: mniejsze wydatki na drogi to zwolnienia w budownictwie

- Jeżeli plany rządu dotyczące budowy dróg się nie zmienią, to firmy nie będą miały wyjścia i będą musiały zwalniać pracowników - powiedział w środę w Katowicach członek zarządu Strabaga w Polsce, Paweł Antonik, który uczestniczył w debacie III Europejskiego Kongresu Gospodarczego poświęconej rynkowi budowlanemu.

- Mieliśmy w Polsce wspaniałą sytuację w latach 2008-2010; nigdy w historii nie dysponowaliśmy tak ogromnymi środkami na rozwój infrastruktury. W efekcie, w tym roku będziemy mieć szczyt inwestycji drogowych, na które ma zostać wydane 33 mld zł. Trzeba jednak pamiętać, że będą one przeznaczane na realizowanie zadań, których wykonawców wyłoniono 2-3 lata temu - podkreślił Antonik.
Przypomniał, że w przyszłym roku wydatki na infrastrukturę drogową mają wynieść 26 mld zł, ale znowu w większości nie będą one przeznaczone na nowe inwestycje, tylko finansowanie trwających projektów. Natomiast w 2013 r. będzie to już „tylko” 12 mld zł.

- Pytaniem jest, co będzie nas czekać po 2012 r. Firma budowlana może sprzedać niepotrzebne maszyny, ale co z miejscami pracy? W czasach boomu drogowego, Strabag w Polsce zatrudniał średnio ok. 4,5 tys. pracowników w części odpowiedzialnej za inwestycje infrastrukturalne - wskazał Antonik.

- Szacuję, że zatrudnienie w sektorze budownictwa w Polsce, zarówno w segmencie wykonawczym, jak i dostawców sprzętu i materiałów, wynosi ok. 600-700 tys. osób. Jeżeli plany rządu dotyczące budowy dróg się nie zmienią, to firmy nie będą miały wyjścia i będą musiały zwalniać pracowników - zaznaczył.

W jego opinii, biorąc pod uwagę wielkość sektora budowlanego w Polsce, wydatki na drogi krajowe w Polsce powinny kształtować się na poziomie ok. 20 mld zł rocznie.

- Taka kwota to minimum, aby utrzymać obecnie istniejący potencjał branży budowlanej - ocenił Antonik.

Dodał, że istnieje nadzieja - sygnalizowana przez Ministerstwo Infrastruktury - że wpływy z elektronicznego systemu poboru opłat zasilą budżet inwestycyjny.

- Mam też nadzieje, że budżet unijny na lata 2014-2020 będzie uwzględniał wydatki na infrastrukturę drogową na poziomie przynajmniej 60 proc. obecnej perspektywy finansowej - powiedział Antonik.

- Istotnym inwestorem drogowym, poza Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, są jeszcze samorządy. Nie mogą jednak wdrażać dużych projektów ze względu na regulacje, które nie pozwalają przekraczać im 60-procentowego progu zadłużenia. W przyszłości będzie ważne utrzymanie już istniejących dróg, ale do tego również potrzebny jest odpowiedni budżet inwestycyjny - podsumował.

Tomasz Elżbieciak

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP