Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

P. Antonik, Strabag: mniejsze wydatki na drogi to zwolnienia w budownictwie

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
18-05-2011 20:01
P. Antonik, Strabag: mniejsze wydatki na drogi to zwolnienia w budownictwie

- Jeżeli plany rządu dotyczące budowy dróg się nie zmienią, to firmy nie będą miały wyjścia i będą musiały zwalniać pracowników - powiedział w środę w Katowicach członek zarządu Strabaga w Polsce, Paweł Antonik, który uczestniczył w debacie III Europejskiego Kongresu Gospodarczego poświęconej rynkowi budowlanemu.

- Mieliśmy w Polsce wspaniałą sytuację w latach 2008-2010; nigdy w historii nie dysponowaliśmy tak ogromnymi środkami na rozwój infrastruktury. W efekcie, w tym roku będziemy mieć szczyt inwestycji drogowych, na które ma zostać wydane 33 mld zł. Trzeba jednak pamiętać, że będą one przeznaczane na realizowanie zadań, których wykonawców wyłoniono 2-3 lata temu - podkreślił Antonik.
Przypomniał, że w przyszłym roku wydatki na infrastrukturę drogową mają wynieść 26 mld zł, ale znowu w większości nie będą one przeznaczone na nowe inwestycje, tylko finansowanie trwających projektów. Natomiast w 2013 r. będzie to już „tylko” 12 mld zł.

- Pytaniem jest, co będzie nas czekać po 2012 r. Firma budowlana może sprzedać niepotrzebne maszyny, ale co z miejscami pracy? W czasach boomu drogowego, Strabag w Polsce zatrudniał średnio ok. 4,5 tys. pracowników w części odpowiedzialnej za inwestycje infrastrukturalne - wskazał Antonik.

- Szacuję, że zatrudnienie w sektorze budownictwa w Polsce, zarówno w segmencie wykonawczym, jak i dostawców sprzętu i materiałów, wynosi ok. 600-700 tys. osób. Jeżeli plany rządu dotyczące budowy dróg się nie zmienią, to firmy nie będą miały wyjścia i będą musiały zwalniać pracowników - zaznaczył.

W jego opinii, biorąc pod uwagę wielkość sektora budowlanego w Polsce, wydatki na drogi krajowe w Polsce powinny kształtować się na poziomie ok. 20 mld zł rocznie.

- Taka kwota to minimum, aby utrzymać obecnie istniejący potencjał branży budowlanej - ocenił Antonik.

Dodał, że istnieje nadzieja - sygnalizowana przez Ministerstwo Infrastruktury - że wpływy z elektronicznego systemu poboru opłat zasilą budżet inwestycyjny.

- Mam też nadzieje, że budżet unijny na lata 2014-2020 będzie uwzględniał wydatki na infrastrukturę drogową na poziomie przynajmniej 60 proc. obecnej perspektywy finansowej - powiedział Antonik.

- Istotnym inwestorem drogowym, poza Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, są jeszcze samorządy. Nie mogą jednak wdrażać dużych projektów ze względu na regulacje, które nie pozwalają przekraczać im 60-procentowego progu zadłużenia. W przyszłości będzie ważne utrzymanie już istniejących dróg, ale do tego również potrzebny jest odpowiedni budżet inwestycyjny - podsumował.

Tomasz Elżbieciak
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 341 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP