Oskarżenia o drogowy dumping

Oskarżenia o drogowy dumping
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Firmy budowlane tną ceny, bo zapowiadanych przetargów jak na lekartswo

Skanska posądza drogową konkurencję o dumping. Przetargów jest niewiele, więc firmy muszą sobie jakoś radzić — pisze "Puls Biznesu".

Firmy drogowe uzbroiły się w ciężki sprzęt i fachową załogę, licząc na eksplozję zamówień. Tych jednak nie jest zbyt wiele, więc ceny, które jeszcze w ubiegłym roku mocno przebijały administracyjne kosztorysy, teraz kalkulowane są na sporo niższym poziomie, niż w projektach założyli urzędnicy. Cenowa rywalizacja powoduje też, że firmy zaczynają zarzucać sobie dumping.

Najnowszym kontraktem, w którym firmy poróżniła cena, jest przetarg na drogę Stryszek — Białe Błota (okolice Bydgoszczy). Najniższą ofertę — 371 mln zł brutto — przedstawił Budimex Dromex. Stanowi ona 74,5 proc. wartości kosztorysu.

— Wkalkulowaliśmy dodatnią marżę dla kontraktu. Zapewniam, że nie podjęlibyśmy się jego realizacji, gdyby to przedsięwzięcie nie było dla nas rentowne — twierdzi w "Pulsie Biznesu" Dariusz Blocher, prezes Budimeksu Dromeksu.

Cena nie spodobała się jednak innemu uczestnikowi przetargu. Skanska, która zaproponowała wyższą kwotę —421,09 mln zł (84,5 proc. kosztorysu) — oskarżyła konkurentów (oprócz Budimeksu Dromeksu także Strabag i konsorcjum Eurovia, Warbud, Wazko) o „zaproponowanie rażąco niskiej ceny”.

Obecnie jednak Skanska nie komentuje wysuniętych zarzutów. Przyznaje, że ceny spadają, bo sporo zmieniło się na drogowym rynku.

— Znacząco wzrosła konkurencja na rynku budownictwa drogowego. W ubiegłym roku do przetargu startowało po kilka firm, a obecnie często jest ich kilkanaście, a czasem nawet dwadzieścia. Zwiększyła się także podaż materiałów budowlanych, w rezultacie spadły ich ceny, więc niższa jest też wartość ofert budowlanych — dodaje Piotr Sarnowski, dyrektor oddziału budownictwa drogowo-mostowego Skanska w Poznaniu.

Strabag, który był drugi w przetargu na Stryszek — Białe Błota (zaproponował 396,13 mln zł, czyli 79,5 proc. kosztorysu), przyznaje, że firmy nie mają wyjścia — rywalizują cenowo, by przetrwać - pisze "Puls Biznesu".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!