PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Orzeł bielik chowa dwa młode przy budowanej autostradzie

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
14-06-2010 08:31

Tempo prac budowy 105,9 kilometrowego odcinka autostrady A2 Świecko – Nowy Tomyśl wyprzedza o 17 proc. założenia harmonogramu. Jednak nie oznacza to, że oddamy inwestycję przed terminem – powiedział nam Andrzej Patalas, prezes zarządu spółki Autostrada Wielkopolska II.

Harmonogram budowy został uzgodniony w umowie z GDDKiA. Zakłada on oddanie tego odcinka autostrady do użytku pod koniec 2011 r.
- Wówczas autostrada będzie przejezdna, lecz nie wyposażona we wszystkie obiekty infrastruktury i place poboru opłat. – wyjaśnia prezes Patalas. – Powstaną one, zgodnie z umową, do 20 maja 2012 roku, czyli jeszcze przed mistrzostwami piłkarskimi, kiedy to inwestycja zostanie oddana „pod klucz”, czyli także z systemem alarmowym i miejscami obsługi podróżnych.

Przez blisko sześć miesięcy przejazd tym odcinkiem autostrady będzie zatem bezpłatny.

Obecnie prace budowlane są prowadzone na wszystkich siedmiu pododcinkach autostrady od Świecka do Nowego Tomyśla, w tym na 64 z 87 mostach i wiaduktach przeznaczonych do realizacji. Pracuje tam 1389 różnego rodzaju jednostek sprzętowych, a zatrudnionych jest ponad 2340 osób.

- Liczba ta zwiększy się jeszcze w pod koniec czerwca i w lipcu. – mówi prezes Patalas.

Według niego, wyprzedzenie harmonogramu może zostać w każdej chwili zniwelowane na etapie układania głównej nawierzchni. Autostrada budowana jest w technologii betonowej, co wymaga określonych warunków atmosferycznych (np. brak nawet drobnego deszczu). Generalny wykonawca projektu, jakim jest firma A2Strada (Kulczyk Holding oraz Strabag AG – Austria) musi brać pod uwagę trudne do przewidzenia problemy - np. w trakcie realizacji zadania dodano trzy nowe obszary Natura 2000, a jeden rozszerzono - czy niezwykle istotne dla tego typu realizacji warunki pogodowe oraz występowanie trudnych technologicznie gruntów słabonośnych o głębokości miejscami do 28 m.
Andrzej Patalas przypomina, że na początku maja plac budowy odwiedziła delegacja Europejskiego Banku Inwestycyjnego, głównego kredytodawcy (1 mld EUR, czyli ok. 62 proc. wartości projektu). Bardzo wysoko oceniła ona zorganizowanie i stan postępu prac.
- Delegacja podkreśliła także wzorcową dbałość o kwestie środowiskowe, m.in. program ratowania płazów i gadów oraz budowę dolnych i górnych przejść dla zwierząt oraz przepustów dla płazów. – dodaje prezes.

Stan środowiska przyrodniczego monitoruje podczas budowy specjalnie powołany zespół naukowy. Do niewątpliwych pozytywnych aspektów działań należy znalezienie i uratowanie tysięcy osobników rzadkiego gatunku traszki grzebieniastej i kumaka nizinnego. Na początku czerwca, podczas budowy autostrady, wykluły się dwa pisklaki bardzo rzadko występującego orła bielika. Maluchy pozostają pod czujną opieką rodziców i ornitologa.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


46 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP