PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Opóźnią się inwestycje za 40 mld zł

Autor: Gazeta Prawna
05-02-2009 06:04

Nawet kilkadziesiąt największych w Polsce inwestycji infrastrukturalnych może się opóźnić - to efekt ustawy o udziale społeczeństwa w ochronie środowiska. W dłuższej perspektywie nowe regulacje mają umożliwić sprawną realizację inwestycji.

Z informacji zebranych przez "Gazetę Prawną" wynika, że wejście w życie ustawy o udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wydłuży czas potrzebny do rozpoczęcia nawet kilkudziesięciu największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Wśród zagrożonych są inwestycje drogowe, kolejowe, wodno-ściekowe oraz spalarnie odpadów o łącznej szacowanej wartości przekraczającej nawet 40 mld zł.
- Wpływa do nas coraz więcej wniosków o ponowne uzgodnienie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych m.in. dla inwestycji drogowych - przyznaje w rozmowie z GP Michał Kiełsznia, dyrektor Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

- Dokumentacja do decyzji środowiskowych, które uzyskaliśmy w II połowie 2008 r., była już przygotowywana w duchu nowej ustawy. Chcemy się jednak upewnić, że nie ma w niej absolutnie żadnych błędów - tłumaczy Artur Mrugasiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Do GDOŚ wpłynęło już kilkanaście wniosków drogowców dotyczących m.in. budowy autostrady A1 na Śląsku, A4 z Krakowa do Tarnowa oraz fragmentu ekspresowej obwodnicy Warszawy.

Wnioski o ponowne uzgodnienie uwarunkowań środowiskowych składają także kolejarze. Jak udało się ustalić GP, dotyczą one modernizacji kilku kluczowych odcinków na dwóch głównych magistralach kolejowych w kraju: E-30 biegnącej od zachodu przez Dolny Śląsk, Górny Śląsk i Małopolskę do granicy z Ukrainą oraz linii E-65 z Gdańska do Katowic przez Warszawę.
Firmy dmuchają na zimne

- W większości przypadków mamy już prawomocne decyzje środowiskowe, ale składamy wnioski o ponowne uzgodnienia, tak na wszelki wypadek. Nie chcemy mieć później zablokowanych remontów - mówi GP Agnieszka Safuta-Pawlak, członek zarządu PKP PLK, odpowiedzialna za inwestycje na kolei.

Według niej powtórzenie procedury oznacza nawet kilka miesięcy opóźnień.

- Nowe prawo bardzo utrudnia mi remontowanie kolejowej infrastruktury. Tym bardziej że przecież remontujemy istniejące już tory! - irytuje się członek zarządu PKP PLK.

Przepisy przejściowe ustawy dla inwestycji rozpoczętych według starego prawa, a niezakończonych prawomocną decyzją o pozwoleniu na budowę nie wymagają jednak wydania nowej decyzji uzgadniającej uwarunkowań środowiskowych.

- Inwestor ma jednak prawo złożyć wniosek o przeprowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko przed uzyskaniem pozwolenia na budowę, ale wcale nie musi - wyjaśnia Berndetta Czerska z firmy Eficom doradzającej firmom.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 033 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

577 394 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP