Opolskie: inwestycje na drogach 42 i 46 opóźnione o blisko rok

Opolskie: inwestycje na drogach 42 i 46 opóźnione o blisko rok
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Kłopoty finansowe firm i brak realizacji kontraktów opóźnią o blisko rok rozpoczęte remonty na drogach krajowych 42 i 46. W Opolu od marca nie można było rozstrzygnąć przetargu na budowę węzła nad obwodnicą północną w rejonie ul. Sobieskiego i Budowlanych.

Z największymi problemami np. finansowymi firm remontujących i budujących drogi opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) borykał się na drodze krajowej 42. Mierzący ok. 20 km odcinek miał być gotowy w tym roku. Remontowały go dwie firmy: Mega Bruk z Kłobucka i Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych SA (PRDiM) z Kędzierzyna-Koźla.

W maju realizacji kontraktów zaprzestało przedsiębiorstwo Mega Bruk. W związku z tym GDDKiA odstąpiła od umów z tą firmą, w tym umowy w sprawie remontowanego odcinka Dębina - Praszka na drodze 42.

W czerwcu ogłoszono upadłość PRDiM z Kędzierzyna-Koźla. Pokłosiem tego było zerwanie w lipcu umowy na przebudowę dalszego odcinka DK 42 Praszka - Rudniki.

Rozpisany ponownie przetarg na remont trasy Dębina-Praszka wygrał PRDiM Bełchatów. Koszt inwestycji to 22 mln zł. "Umowa została już podpisana. Prace potrwają do końca lipca 2013 roku" - poinformował rzecznik opolskiej GDDKiA Michał Wandrasz.

Dodał, że w czwartek otwarto oferty w przetargu na nowego wykonawcę odcinka Praszka - Rudniki. "Zgłosiło się sześciu wykonawców. Najkorzystniejszą ofertę, wartą 20 mln 752 tys. zł, złożyło konsorcjum firm Dromet z Częstochowy i Przedsiębiorstwa Banimex z Będzina. Jeśli nie będzie odwołań, prace mogą ruszyć za kilka tygodni" - stwierdził Wandrasz.

To pilne, bo poprzedni wykonawca zszedł z placu budowy w momencie, gdy droga Praszka-Rudniki była rozkopana i nieprzejezdna.

Droga krajowa nr 42 to nie jedyna trasa, na budowę której GDDKiA musiała ponownie wybrać wykonawcę. Konsorcjum firm Trakt z Kluczborka i PRDiM z Radomska wykona po Mega Bruku remont prawie 4 km drogi nr 46 na trasie Lędziny - Dębska Kuźnia. Trasa ma być gotowa w lipcu 2013 r.

Opóźnić się może też remont ponad 3-km drogi krajowej nr 11 w Wojciechowie. "Przetarg ogłoszony na przełomie czerwca i lipca unieważniono z powodu przekroczenia kwoty, jaką GDDKiA zarezerwowała na ten cel" - wyjaśnił Wandrasz.

Drugi przetarg, po ogłoszeniu którego oferty otwarto na początku sierpnia, wygrała firma ADAC - Lewar. Inwestycję wyceniono na 9,4 mln zł; wykonawca ma ją skończyć w 2012 r.

W kilku miejscach remontowana jest droga krajowa nr 39. Prace trwają na trasie Namysłów - Kamienna; wartość tego remontu to 12,8 mln zł, a termin realizacji - koniec listopada. Z kolei odcinek Nowe Smarchowice - Smarchowice Wielkie ma być ukończony w listopadzie. Koszt to 12,5 mln zł. Rozpoczęła się też przebudowa DK 39 na prawie 8-km odcinku Lubsza - Rogalice. Koszt prac wynosi 17,7 mln zł, a termin zakończenia wyznaczono na 30 listopada.

Wandrasz poinformował, że na remonty i przebudowy dróg krajowych opolski oddział GDDKiA wyda w tym roku ok. 117 mln zł. Kwota ta nie obejmuje największej inwestycji realizowanej przez GDDKiA Opole, znajdującej się poza woj. opolskim - wybudowania 45 km drogi ekspresowej S-8 z Sycowa (Dolnośląskie) przez Wielkopolskę aż do miejscowości Walichnowy (Łódzkie). Koszt realizacji sięga blisko 1,4 mld zł. Droga ma być gotowa w dwa lata.

W Opolu na inwestycje drogowe w 2012 r., w tym realizowane przez Miejski Zarząd Dróg (MZD), przeznaczono 40 mln zł. Najtrudniejszym z tegorocznych zadań okazała się budowa węzła nad obwodnicą północną w rejonie ulic Sobieskiego i Budowlanych. Od marca nie można było rozstrzygnąć przetargu na wykonawcę. Sprawa dwukrotnie trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej.

"Ostatecznie rozstrzygnięcie uprawomocniło się na początku sierpnia. Jesteśmy gotowi do podpisania umowy" - powiedział PAP zastępca dyrektora MZD w Opolu Mirosław Pietrucha. Kosztorys zakładał, że inwestycja pochłonie 70 mln zł. Po przetargu cena spadła do 42 mln zł.

Zadanie to miało się zakończyć do lipca 2013 r. "Opóźnienie może się pojawić, jakie - trudno jeszcze powiedzieć" - skwitował Pietrucha.

Wśród większych zakończonych w tym roku inwestycji w stolicy regionu najkosztowniejsze były remont ul. Oświęcimskiej za ok. 13 mln zł i przebudowa wiaduktu nad ul. Gminną za prawie 4 mln zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Opolskie: inwestycje na drogach 42 i 46 opóźnione o blisko rok

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!