Opolskie. Budowa nowych obwodnic może kosztować ok. 1,5 mld zł

Opolskie. Budowa nowych obwodnic może kosztować ok. 1,5 mld zł
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

1,5 mld zł może kosztować budowa sześciu nowych obwodnic, które znalazły się w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23, szacowanym w sumie na 107 mld zł. Najszybciej w woj. opolskim mogłyby powstać obwodnice Myśliny i Niemodlina - wynika z planów GDDKiA.

Sześć nowych, niebudowanych jeszcze obwodnic na Opolszczyźnie, zostało uwzględnionych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23, o którym w środę w Opolu mówiła premier Ewa Kopacz. W ramach programu ma powstać 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz 57 obwodnic. Wśród nich są też obwodnice w woj. opolskim: Myśliny, Niemodlina, północna obwodnica Kędzierzyna-Koźla, obwodnica Praszki oraz budowane w ramach jednego zadania obwodnica Bąkowa i Olesna, a także realizowana już obwodnica Nysy.

Z przekazanej PAP przez rzecznika opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Michała Wandrasza informacji wynika, że obwodnica Myśliny na drodze krajowej 46 ma mieć długość ponad 3 km, jej szacowana wartość to 51 mln zł, a miałaby ona być realizowana w latach 2017-2018. Obwodnica Niemodlina powstać ma na drodze 46, mieć długość 11,5 km, a jej szacowana wartość to 249 mln zł. Budowa planowana jest na lata 2017-2021.

W tym samym czasie miałaby również być realizowana budowa północnej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla (5-kilometrową obwodnicę południową tego miasta oddano do użytku w sierpniu 2010 roku, kosztowała 170 mln zł). Według planów obwodnica ta ma mieć długość 14,3 km, a jej szacowana wartość to 287 mln zł.

Obwodnica Praszki na trasie 45 ma mieć długość 11,8 km, kosztować według szacunków ok. 222 mln zł i być budowana w latach 2018-2022.

Z kolei obwodnice Bąkowa i Olesna w opolskim mają w powstać w latach 2017-2024 w ramach budowy trasy S11, wiodącej od Kępna (Wielkopolskie) do granic woj. opolskiego. To droga, która ma mieć w sumie blisko 76,5 km długości, a jej szacowany koszt to 1 mld 984 mln zł.

Rzecznik opolskiego oddziału GDDKiA pytany o to, na jakim etapie są przygotowania do wpisanych do Programu inwestycji powiedział, że GDDKiA jest gotowa do budowania obwodnicy Myśliny. "Wymagana jest obecnie jedynie niewielka aktualizacja dokumentacji. Chodzi o branżowe ustalenia np. z telekomunikacją, wodociągami czy energetyką" - dodał.

Generalna Dyrekcja gotowa jest też do rozpoczęcia budowy obwodnicy Niemodlina. Jej projekt trzeba jednak nieco zmodyfikować tak, by zredukować koszty do założonych 249 mln zł. Wandrasz wskazał, że nie będzie w ramach tej inwestycji np. budowy zakładanych pierwotnie parkingów.

Bardziej skomplikowana sytuacja jest w przypadku północnej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. Projekt tej drogi, jak mówił rzecznik, powstał w hiszpańskim biurze projektowym, które wygrało przetarg. Nie można go jednak wykorzystać. "Biuro wyprowadziło się z Polski, skończyło działalność w Polsce, ogłosiło upadłość. Sprawa jest w sądzie. To oznacza, że projekt obwodnicy północnej Kędzierzyna-Koźla musimy zrobić od nowa" - wyjaśnił.

Relacjonował, że prace nad obwodnicą Praszki trzeba zacząć od początku. Poprzednie zostały zawieszone w 2010 roku na etapie analiz, bo nie było wówczas perspektywy, by inwestycja znalazła finansowanie. Nowa decyzja środowiskowa potrzebna jest też dla obwodnicy Olesna. Od początku w przypadku tego zadania należy też przygotować jego dokumentację. "Mamy natomiast wyznaczony orientacyjny przebieg tej obwodnicy Olesna" - dodał Wandrasz.

Ze wstępnych wyliczeń opolskiego oddziału GDDKiA wynika, że wszystkie nierozpoczęte jeszcze opolskie obwodnice mogą kosztować ok. 1,5 mld zł.

Wśród zadań wpisanych do rządowego Programu znalazła się także budowana już obwodnica Nysy. Prace ruszyły w kwietniu. Ma ona mieć 16,5 km długości, będzie kosztować blisko 307,5 mln zł (wraz z m.in. wykupem gruntów czy kosztami nadzoru 367,8 mln zł), a oddana do ruchu będzie w październiku 2017 roku.

Wandrasz powiedział PAP, że prace przy tym zadaniu odbywają się zgodnie z harmonogramem. W ostatnim czasie zakończyły się wszystkie tzw. ratunkowe prace archeologiczne i trwają pierwsze roboty budowlane m.in. przy wiaduktach i mostach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Opolskie. Budowa nowych obwodnic może kosztować ok. 1,5 mld zł

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!