Opolskie apeluje o połączenia kolejowe i obwodnice

Opolskie apeluje o połączenia kolejowe i obwodnice
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Radni sejmiku opolskiego zaapelowali we wtorek o przywrócenie połączeń na linii kolejowej Kraków - Kudowa Zdrój i modernizację linii E 30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie. Domagają się także budowy obwodnic wokół kilku miejscowości województwa.

Podczas wtorkowej sesji sejmiku radni przyjęli dwa apele związane z komunikacją w Opolskiem. Mają one zostać przekazane m.in. rządowi, parlamentarzystom z woj. opolskiego, władzom samorządowym i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz spółkom kolejowym.

Potrzebny renesans kolei

"Szlaki komunikacyjne przebiegające przez teren województwa opolskiego są bardzo obciążone ruchem, co wywołuje wiele negatywnych skutków, a linia kolejowa E 30 oprócz ważnego połączenia na kierunku wschód - zachód stanowi odcinek (...) korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk" - napisali radni, zwracając się do premier Beaty Szydło.

Pierwszy z przyjętych we wtorek apeli dotyczy przywrócenia połączeń międzywojewódzkich na linii kolejowej Kraków - Kudowa Zdrój (przez Nysę, Kędzierzyn-Koźle i Katowice). Radni argumentują, że likwidacja tych połączeń znacznie ograniczyła mieszkańcom możliwości dotarcia do pracy, szkoły czy w celach turystycznych do miejscowości położonych województwach: śląskim, dolnośląskim, małopolskim i opolskim. Uważają, że wznowienie takiego połączenia przyczyniłoby się do ożywienia regionu, dałoby możliwość sprawnego i tańszego podróżowania.

Niezbędne inwestycje drogowe

W drugim apelu radni domagają się budowy obwodnic Myśliny, Kędzierzyna-Koźla, Niemodlina, Brzegu, Olesna, Strzelec Opolskich, Głubczyc, Prudnika oraz budowy nowego węzła autostradowego na A4 - w miejscowości Prószków/Ochodze. Zwrócili się w nim też o modernizację linii kolejowej E 30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Opole Zachodnie oraz zwiększenie przepustowości poprzez budowę drugiego toru na odcinku Opole - Lubliniec przez Fosowskie.

Sejmik zwrócił uwagę, że obwodnice Niemodlina, Myśliny i Kędzierzyna-Koźla (w ciągu dróg krajowych nr 46 i 40) zostały zaplanowane w Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-23 i w związku z tym poczynione już zostały niezbędne przygotowania. W przypadku niektórych inwestycji aktualizowano dokumentację i wykupiono nieruchomości, w przypadku innych konieczny jest wybór koncepcji i przygotowanie dokumentacji, by rozpocząć prace projektowe.

W przyjętej uchwale sejmik podkreślił, że brak obwodnic Niemodlina i Myśliny skutkuje bardzo dużym natężeniem ruchu w tych miejscowościach. Z kolei obwodnica Kędzierzyna-Koźla to inwestycja od lat oczekiwana i niezbędna ze względu na jej lokalizację w centrum przemysłu chemicznego - argumentują radni.

Samorząd woj. opolskiego uważa, że z uwagi na systematycznie rosnący ruch samochodowy konieczna jest też budowa obwodnic w innych miejscowościach regionu. Przypominają, że proces inwestycyjny jest rozłożony na lata. Chcą budowy obwodnicy Brzegu w ciągu drogi krajowej nr 39 wraz z budową nowego mostu na Odrze, aby odsunąć ruch poza historyczną zabudowę śródmiejską i zwiększyć ilości przepraw mostowych na Odrze.

Z kolei nowy węzeł autostradowy ma poprawić skomunikowanie Opola z A4 i ruch z Opola w stronę południowej części regionu i pogranicza polsko-czeskiego. Radni chcą też budowy obwodnicy Olesna w ciągu drogi krajowej nr 11 z przystosowaniem tej drogi do parametrów drogi ekspresowej. Chodzi o udrożnienie ruchu, zwiększenie bezpieczeństwa i powiązania sieci komunikacyjnej z terenami inwestycyjnymi gminy Olesno

Sejmik apeluje też o budowę obwodnicy Strzelec Opolskich w ciągu drogi krajowej nr 94 jako drogi alternatywnej do autostrady A4, obwodnicy Głubczyc w ciągu drogi nr 38 w celu lepszego powiązania z pograniczem polsko-czeskim oraz budowy obwodnicy Prudnika w ciągu drogi krajowej nr 41.

PKP PLK myślą nieperspektywicznie?

Apelując o modernizację odcinka kolejowego Kędzierzyn-Koźle - Opole Zachodnie radni podkreślili, że linia E 30 Zgorzelec - Medyka (przez Wrocław, Opole, Kędzierzyn Koźle, Katowice, Kraków i Rzeszów), należąca do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, jest jedną z najbardziej obciążonych ruchem pasażerskim i towarowym trasą dwutorową w Polsce

Magistrala E 30 na terenie województwa opolskiego w ruchu pasażerskim obsługuje około 50 proc. wszystkich podróżnych kolei regionalnej, a w przypadku przewozów towarowych zapewnia tranzyt oraz obsługę strategicznych i ważnych z punktu widzenia gospodarki przedsiębiorstw - podkreślił opolski sejmik.

W opinii radnych inwestycja w zakresie zaproponowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe nie uwzględnia corocznie zwiększającego się ruchu kolejowego, a "brak perspektywicznego planowania może skutkować pogłębianiem niekorzystnych zmian w rozkładzie jazdy pociągów użyteczności publicznej marginalizując połączenia regionalne w godzinach szczytu przewozowego, które ze względu na ograniczenia techniczne, nie będą mogły spełnić oczekiwań w zakresie: dowozów, cykliczności, skomunikowań oraz efektywności".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Opolskie apeluje o połączenia kolejowe i obwodnice

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!