Władze miejskie Olsztyna ogłosiły we wtorek plany rozbudowy linii tramwajowych. Budowa pierwszej trasy z dworca na Jaroty ma zakończyć się w najbliższych tygodniach. Projekt drugiej zakłada połączenie po 2017 r. dworca z fabryką Michelin i osiedlem Pieczewo.
Projektowana linia ma tworzyć zamkniętą pętlę z pierwszą trasą, z którą będzie stykać się na ul. Witosa oraz przy tzw. torze technicznym u zbiegu ul. Dworcowej i Towarowej. Według prezydenta miasta nowa linia będzie przebiegać głównie przez osiedla mieszkaniowe i ulice o największym natężeniu ruchu, dzięki czemu ma usprawnić komunikację publiczną i ograniczyć ruch samochodowy.
Projektanci mają opracować różne warianty trasy łączącej ul. Krasickiego z fabryką Michelin przy ul. Leonharda i ul. Dworcową. Na podstawie tej koncepcji, po konsultacjach społecznych, zostanie wybrany najkorzystniejszy przebieg poszczególnych odcinków. Dlatego projektanci mają rozważyć m.in. poprowadzenie torów ul. Wilczyńskiego i przygotować "rezerwową" wersję przedłużenia trasy do ul. Wojska Polskiego, Zatorza i osiedla Podleśna, a nawet Kortowa III.
Budowa kolejnych linii tramwajowych wynika z przyjętej przez radę miasta strategii modernizacji komunikacji publicznej w Olsztynie. Przygotowanie dokumentacji ma pozwolić miastu ubiegać się pod koniec przyszłego roku o ponad 230 mln zł unijnych dotacji z programu Rozwój Polski Wschodniej. Jeśli te plany się powiodą, to budowa nowej linii mogłaby rozpocząć się w 2017 r.
W październiku ma zakończyć się natomiast budowa pierwszej linii tramwajowej, przez którą od ponad roku poruszanie się po mieście jest znacznie utrudnione. Połączy ona południowe dzielnice mieszkalne: Jaroty i Nagórki z centrum oraz dworcem kolejowym. Od linii głównej będą odchodzić dwie krótsze trasy: do kampusu studenckiego w Kortowie i Wysokiej Bramy na starówce. Pierwsze tramwaje mają zacząć kursować 15 grudnia. Ten środek transportu zostanie przywrócony w Olsztynie po 50 latach.
Według władz miasta, prace "muszą zakończyć się w terminie". Opóźnienia miał jedynie wykonawca odcinka C (ul. Żołnierska-Kościuszki-Dworcowa-Towarowa), ale wdrożono tam program naprawczy. Zgodnie z harmonogramem ten fragment trasy tramwajowej ma być gotowy do 24 października. Dzień wcześniej ma być oddany odcinek A (ul. Witosa-Płoskiego-Sikorskiego-Tuwima-Bukowskiego). Na 16 października przewidywane jest zakończenie odcinka D (al. Piłsudskiego-Jana Pawła II-11 listopada). Od lipca kierowcy mogą natomiast jeździć nowa ulicą Obiegową, którą w projekcie inwestycji określano jako odcinek B.
Pierwszy etap budowy tras tramwajowych jest częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Jego wartość, według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, to 497 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 350 mln zł.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Olsztyn rozbuduje linie tramwajowe