PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

OIGD: drogi betonowe szkodliwe dla firm i gospodarki

Autor: wnp.pl (TE)
13-08-2015 11:24
OIGD: drogi betonowe szkodliwe dla firm i gospodarki

Węzeł A4 i A18

Fot. SPC

Nagła decyzja o budowie dróg szybkiego ruchu w technologii betonowej nie uwzględnia realiów rynku wykonawczego, jest również niezrozumiała i szkodliwa dla polskich firm, a co za tym idzie dla polskiej gospodarki - stwierdziła Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

- W pierwszej perspektywie finansowej polscy przedsiębiorcy inwestowali w urządzenia i maszyny do technologii asfaltowej pod realizowane wówczas inwestycje - powiedziała Dzieciuchowicz, cytowana w komunikacie Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych.
- Setki firm zostało zaskoczonych nagłą decyzją GDDKiA o dywersyfikacji technologii bez uwzględnienia potencjału wykonawczego branży - dodała.

W jej opinii, wykonawcy są lepiej przygotowani sprzętowo, kadrowo i pod względem doświadczenia do budowy dróg asfaltowych, ponieważ technologia betonowa była do tej pory rzadko stosowana w Polsce.

- Przykładowo, liczba polskich firm budowlanych doświadczonych w budowie dróg ekspresowych w technologii asfaltowej to około 300, z tego ok. 120 w pierwszej perspektywie finansowej pojawiało się na przetargach GDDKiA - wskazała Dzieciuchowicz.

Jej zdaniem, polskich firm budowlanych, doświadczonych w budowie dróg ekspresowych i autostrad w technologii betonowej, jest zaledwie kilka.

- Są to duże firmy, często z obcym kapitałem, które wykonywały w Polsce pojedyncze kontrakty w technologii betonowej - zaznaczyła prezes.

- Pozostałe mniejsze firmy nie posiadają referencji potrzebnych do startu w przetargach na drogi betonowe. Istnieje zatem duże ryzyko zagrożenia tych inwestycji czy błędów wykonawczych - dodała.

Zwolennicy i przeciwnicy budowy dróg o nawierzchni betonowej przerzucają się argumentami od jesieni 2014 r., gdy GDDKiA ogłosiła swoje plany w tym zakresie.

Obie strony sporu zarzucają sobie rozpowszechnianie błędnych i tendencyjnych informacji nt. kosztów, potencjału wykonawczego oraz zalet i wad obu technologii. Strona rządowa dotychczas informowała, że nie planuje weryfikować swoich zamierzeń.

Zobacz też: PSWNA: rezygnacja z dróg z betonu to 1,2 mld zł oszczędności

Kolejna odsłona sporu ws. budowy 810 km dróg betonowych

Według obecnych ustaleń, w nawierzchni betonowej ma zostać wybudowane 810 km dróg krajowych, czyli ok. 27 proc. tras zaplanowanych do realizacji przez GDDKiA w ramach budżetu UE na lata 2014-2020. Reszta tras będzie miała nawierzchnie asfaltowe.

W efekcie po zakończeniu nowego programu drogowego nawierzchnie betonowe ma posiadać ok. 26 proc. dróg szybkiego ruchu w Polsce, a asfaltowe pozostałe 74 proc.

Zobacz też: Drogi betonowe: gdzie powstaną i dlaczego - szczegółowy plan

KOMENTARZE (34)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 762 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP