Ten most jest szczególny, ponieważ rozwiązuje wiele komunikacyjnych problemów stolicy - podkreślała w sobotę wieczorem prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz podczas ceremonii oficjalnego otwarcia nowej przeprawy przez Wisłę - mostu Marii Skłodowskiej-Curie. W niedzielę most został otwarty dla samochodów. Wstęgę przerwał hybrydowy autobus, w którym jechała prezydent miasta, zaproszeni goście i dziennikarze. W kolumnie jechały też inne ekologiczne pojazdy i motocykliści.
"Chcę powiedzieć, że do końca czerwca będzie otwarta tramwajowo-rowerowa przeprawa, dlatego, że, jak państwo wiedzą, były różne przeszkody - i powódź, i trakcja elektryczna, i kolektor, który był budowany jednocześnie, jeśli chodzi o oczyszczalnię Czajka" - powiedziała Gronkiewicz-Waltz.
Początkowo tramwaje mają dojeżdżać do ul. Myśliborskiej - nie będzie tam pętli, bo planowo torowisko ma prowadzić dalej - ul. Światowida - aż do osiedla Winnica. Z tego powodu na przeprawie zostaną wykorzystane tramwaje dwukierunkowe, w których kabina motorniczego znajduje się na obu końcach pojazdu, a drzwi po obu stronach. Dzięki temu nie muszą one zawracać na pętli, by zmieniać kierunek jazdy na przeciwny.
Most był w sobotę otwarty dla spacerowiczów i rowerzystów od godz. 10. Do wieczora - według szacunków ratusza - było ich ok. 70 tys. Uroczystość otwarcia rozpoczęła się o godz. 18 symbolicznym połączeniem dwóch przęseł w barwach Warszawy - żółtego od strony Bielan i czerwonego od strony Białołęki oraz powitaniem warszawiaków, którzy ruszyli z obu krańców mostu. Potem uczestnicy zabawy układali wielką tablicę Mendelejewa. Impreza bowiem odbywała się pod hasłem "PoRa otworzyć!" - od odkrytych przez patronkę mostu pierwiastków: polonu (Po) i radu (Ra).
Uczestnicy fety wzięli udział także w tanecznym flash mobie. Potem rozpoczął się pokaz świetlno-pirotechniczny, w trakcie którego mostem przejechała kolumna kilkunastu zabytkowych pojazdów.
Jak podał ratusz, impreza otwarcia kosztowała ok. 200 tys. zł.
W uroczystości, prócz władz stolicy, uczestniczyła wiceminister transportu Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski i przedstawiciele firmy, która zbudowała przeprawę.
Tuż po godz. 12 w niedzielę most został otwarty dla samochodów. Wstęgę przerwał hybrydowy autobus, w którym jechała prezydent miasta, zaproszeni goście i dziennikarze. W kolumnie jechały też inne ekologiczne pojazdy i motocykliści.
Kawalkada pojazdów przejechała przez most z prawego brzegu Wisły na lewy - od strony Białołęki na Bielany, do węzła komunikacyjnego na Młocinach.
Prezydent Gronkiewicz-Waltz powiedziała dziennikarzom, że jest zadowolona i dumna z nowej przeprawy. Oceniła, że to jeden z największych sukcesów obu jej kadencji, bo jak przypomniała - budowa rozpoczęła się w 2009 r. "Most jest prosty i funkcjonalny, a jego uroda jest rzeczą drugorzędną" - zaznaczyła prezydent.
Pytana przez PAP, czy do końca jej drugiej kadencji rozpocznie się budowa kolejnej przeprawy przez Wisłę w stolicy powiedziała, że z odpowiedzią musi poczekać do uchwalenia kolejnego budżetu Unii Europejskiej.
"Kiedy będzie uchwalony budżet unijny, wtedy będziemy mówić, co można jeszcze zrobić" - powiedziała. "Teraz jesteśmy skoncentrowani na budowie centralnego odcinka drugiej linii metra" - dodała. W jej ocenie najwięcej problemów komunikacyjnych rozwiązałby nowy most na południu Warszawy, który jednak powinien zbudować rząd.
Dziennikarze pytali prezydent o koszt sobotniej imprezy otwarcia mostu - ok. 200 tys. zł. Gronkiewicz-Waltz odpowiedziała, że pieniadze zostały wydane, bo miasto musi tworzyć wspólnoty, "a wspólnoty tworzą się przy czymś". "Wczoraj wspólnota była utworzona przez kilkadziesiąt tysięcy ludzi, którzy tam przyszli. Myśmy to zrobili dla ludzi, nie dla siebie i myślę, że oni byli z tego zadowoleni" - oceniła.
Most Skłodowskiej-Curie połączył prawobrzeżną Białołękę z położonymi na lewym brzegu Wisły Bielanami. Jest najbardziej na północ wysuniętą przeprawą w Warszawie. Ma długość ok. 795 m i składa się z trzech niezależnych obiektów - dwóch trójpasmowych przepraw drogowych oraz jednej przeznaczonej pod trasę tramwajową i ciąg pieszo-rowerowy. W poniedziałek na moście pojawia się autobusy; początkowo będą to dwie linie - dzienna 101 i nocna N01. Więcej będzie ich po 10 kwietnia, gdy w centrum zakończy się budowa łącznika między pierwszą a powstającą drugą linią metra.
Umowa na budowę trasy mostu zakładała koszt inwestycji na ponad 1 mld zł. Odcinek trasy mostu od ul. Modlińskiej do ul. Pułkowej (ok. 3,4 km) to koszt 976 mln zł. Władze Warszawy uzyskały dotację unijną na inwestycję w wysokości 374 mln zł. Koszt budowy odcinka od ul. Pułkowej do węzła Młociny przy ul. Kasprowicza (ok. 1 km) to 51 mln zł.
Most Skłodowskiej-Curie jest ósmą w Warszawie przeprawą drogową przez Wisłę. Poza nim są to mosty: im. gen. Stefana Grota-Roweckiego, Gdański, Śląsko-Dąbrowski, Świętokrzyski, Poniatowskiego, Łazienkowski i Siekierkowski.
Uzgodnienia dotyczące budowy mostu Skłodowskiej-Curie mają długą historię. Porozumienie między ówczesnymi gminami Bielany i Białołęka dotyczące nowej przeprawy podpisano jesienią 1999 r. W kwietniu 2004 r. rząd zdecydował, że most ma być w przyszłości drogą krajową, co oznaczało, że może być budowany na podstawie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
Przetarg na projekt i wykonanie mostu ogłoszono w lipcu 2006 r. Najniższa zaproponowana wówczas cena wynosiła ponad 1 mld zł i była ponad dwukrotnie wyższa od kwoty, którą proponowało miasto; przetarg unieważniono w styczniu 2007 r. W tym samym miesiącu ogłoszony został kolejny przetarg - na sporządzenie dokumentacji mostu.
Przetarg na wykonanie przeprawy ogłoszono w czerwcu 2008 r. Ostatecznie wybrano ofertę konsorcjum, którego liderem było Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych "Pol-Aqua". Umowę z wykonawcą podpisano w kwietniu 2009 r.
Pozwolenie na budowę mostu wojewoda mazowiecki podpisał 21 kwietnia 2009 r.; pierwszą łopatę na jego budowie Gronkiewicz-Waltz w towarzystwie ówczesnego ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka wbiła 3 czerwca 2009 r.
W lipcu 2010 r. Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych podpisał umowę na realizację budowy kolejnego odcinka Trasy Mostu Północnego - od węzła z ulicą Pułkową do węzła przesiadkowego Młociny. Miesiąc później władze miasta podpisały umowę na unijne dofinansowanie budowy trasy w wysokości 374 mln zł.
Gdy rozpoczynała się budowa mostu, Gronkiewicz-Waltz zapowiedziała, że złoży wniosek do Rady Warszawy o nadaniu mostowi imienia Jana Pawła II. Kombatanci wnioskowali o inną nazwę - Zgrupowania Stołpecko-Nalibockiego AK. Ostatecznie patronką mostu została polska noblistka Maria Skłodowska-Curie - stołeczni radni decyzję w tej sprawie podjęli 1 grudnia ub.r. Warszawiacy wciąż nazywają go jednak Mostem Północnym.
Most Skłodowskiej-Curie jest ósmą w Warszawie przeprawą drogową przez Wisłę. Poza nim są to mosty: Poniatowskiego, Gdański, Śląsko-Dąbrowski, Łazienkowski, im. gen. Stefana Grota-Roweckiego, Świętokrzyski i Siekierkowski.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Oficjalne otwarcie stołecznego mostu Skłodowskiej-Curie