Od 3 marca tymczasowy dworzec kolejowy w Gliwicach

Od 3 marca tymczasowy dworzec kolejowy w Gliwicach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

We wtorek przed przebudowywanym gliwickim dworcem kolejowym uruchomiony zostanie dworzec tymczasowy. Główne roboty mają zakończyć się jeszcze w tym roku, do połowy 2016 r. może trwać jeszcze część prac przy torach i peronach.

Warty ok. 153 mln zł unijny projekt przebudowy dworca kolejowego w Gliwicach, wraz z peronami i układem torów, to jedno z największych przedsięwzięć kolejowych w regionie. Prowadzą je spółka PKP SA, do której należy gmach dworca, oraz PKP PLK - właściciel infrastruktury torów i peronów. Z funduszy UE pochodzi ok. 67 mln zł dofinansowania.

Umowę z wykonawcą przebudowy dworca PKP SA podpisały z końcem grudnia ub.r. Pierwsze prace ruszyły w styczniu. W piątek spółka zapowiedziała zmianę organizacji ruchu wokół stacji. Obsługa podróżnych ma od wtorku zostać przeniesiona do dworca tymczasowego - przed przebudowywanym gmachem, w miejscu wiaty PKS. Znajdą się tam kasy biletowe (PKP Intercity, Kolei Śląskich oraz PKS), poczekalnia, toalety i pomieszczenia usługowe. Działać ma system informacji pasażerskiej.

W tym czasie zamknięta zostanie główna hala dworca, a podróżni będą kierowani do przejścia tymczasowego, skąd będzie można dotrzeć do głównego tunelu oraz dalej na perony i na drugą stronę miasta. Wyłączenia poszczególnych peronów mają być anonsowane wywieszanymi w obrębie stacji informacjami o zmianach rozkładu i zmianach w komunikacji pieszej. Na dworcu mają pojawić się tablice opisujące nową topografię miejsca, pomagać mają też informatorzy.

Budynek gliwickiego dworca powstał w latach 1924-1925. W ostatnich latach nie był odnawiany. Wcześniejsze, niezrealizowane plany PKP SA zakładały jego odświeżenie w latach 2011-2013 - bez infrastruktury torów i peronów oraz przejść podziemnych. Koszty szacowano wówczas na ok. 30 mln zł. Ostatecznie przebudowa będzie miała szerszy zakres.

Głównym celem przebudowy kompleksu dworcowego w Gliwicach ma być poprawa komfortu podróżnych. Perony otrzymają nową nawierzchnię i dachy z przeszkleniami. Wymienione zostaną też tory w obrębie gliwickiej stacji. W samym dworcu - prócz odnowienia elewacji i wnętrz oraz zamontowania współczesnych udogodnień - połączone zostaną odrębne dotąd hole główny i autobusowy.

"Dzięki inwestycji dworzec w Gliwicach będzie nowoczesny i bardziej funkcjonalny. Obiekt zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne, w posadzce zamontowane zostaną linie prowadzące z polami uwagi. Obniżona będzie część okienek kasowych. W budynku pojawią się również windy, dzięki którym będzie można dostać się na wyższe kondygnacje" - powiedział cytowany w komunikacie PKP SA dyrektor zarządzający ds. nieruchomości Grzegorz Tomaszewski.

Kompleks dworca przebudowuje konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones S.A. Ze względów proceduralnych do końca 2015 r. zakończyć ma się przebudowa samego dworca oraz trzech peronów i związanej z nimi infrastruktury. Prace przy czwartym peronie mają zostać zakończone w 2016 r.

Dotychczas przy udziale środków unijnych PKP SA przebudowały dworce w Gdyni i Wrocławiu, a także wybudowały nowy, podziemny dworzec Kraków Główny. Trwają inwestycje w Szczecinie i Bydgoszczy. Jeszcze w tym roku w ramach programu modernizacji dworców kolejowych spółka zamierza oddać do użytku ponad 20 odnowionych obiektów.

PLK m.in. od 2013 r. stopniowo remontują kluczowe w woj. śląskim połączenie kolejowe z Gliwic do Katowic przez Zabrze i Chorzów Batory. W grudniu ub. roku skończyły się ostatnie prace między Gliwicami a Chorzowem Batorym. Na 2015 r. pozostał odcinek Katowice-Chorzów Batory, wraz z częścią wjazdów do przebudowanej już stacji Katowice, od strony Gliwic.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Od 3 marca tymczasowy dworzec kolejowy w Gliwicach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!