PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ocena stanu technicznego mostów

Autor: GDDKiA
24-10-2015 16:03
Ocena stanu technicznego mostów
Fot. Fotolia

Przejazdy pojazdów ciężarowych i pojazdów z nadmiernym obciążeniem (przeciążanych) oraz z nadmierną prędkością zwiększają efekt dynamiczny oddziaływania na konstrukcję obiektu mostowego powodując wzrost naprężeń w elementach konstrukcyjnych. Przejazdy takich pojazdów przyspieszają proces niszczenia konstrukcji mostowych i skracają ich przydatność użytkową. Przedstawiamy porównanie oceny stanu mostów w Polsce w ostatnich kilku latach.

Na stan techniczny mostów ma wpływ szereg uwarunkowań, które można podzielić na trzy podstawowe grupy.
1. Uwarunkowania wynikające z oddziaływania ruchu drogowego.

Widoczne w transporcie drogowym tendencje wzrostu dopuszczalnych nacisków na osie oraz masy całkowitej pojazdów oraz liczba wydawanych zezwoleń na przejazdy pojazdów ponadnormatywnych po ciągach drogowych oraz zlokalizowanych na nich obiektach mostowych wskazuje, że wyjątkowy charakter takich przejazdów zatraca się, stając się powoli czymś normalnym w ruchu drogowym. Przejazdy takich pojazdów w konsekwencji przyspieszają proces niszczenia konstrukcji mostowych.

2. Uwarunkowania wynikające z klimatu i zanieczyszczeń środowiska naturalnego.

Naturalne warunki eksploatacji obiektów mostowych w naszym klimacie należy uznać za niekorzystne. Wpływają na to zmienne warunki atmosferyczne, a przede wszystkim około 100-krotne w ciągu roku przejścia temperatury przez 0°C, powodujące destrukcyjne oddziaływanie na konstrukcję z powodu zamarzania i rozmarzania wody znajdującej się w szczelinach.

Konstrukcje mostowe szczególnie szybko ulegają korozji pod wpływem środków chemicznych (w tym chlorku sodu) stosowanych do zwalczania śliskości zimowej na drogach. Bardzo niekorzystne są również zanieczyszczenia atmosfery, szczególnie w postaci dwutlenku węgla i związków siarki, których zawartość wzrasta wraz z rozwojem przemysłu i motoryzacji.

Podpory mostów narażone są na szkodliwe oddziaływanie związków amonu występującego w nawozach sztucznych oraz ściekach przemysłowych spuszczanych do cieków wodnych, zawierających substancje powodujące korozję betonu i stali zbrojeniowej.

Duże straty powodują powodzie i erozja dna, występujące zwłaszcza na nieuregulowanych rzekach, spływy lodów oraz szkody powodowane eksploatacją górniczą.

3. Uwarunkowania wynikające z naturalnego zużycia konstrukcji, przyjętych rozwiązań konstrukcyjnych oraz jakości zastosowanych materiałów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 564 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

518 190 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP