Obwodnica Wrocławia główną inwestycją drogową Dolnego Śląska

Obwodnica Wrocławia główną inwestycją drogową Dolnego Śląska
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Około 35-kilometrowy odcinek Autostradowej Obwodnicy Wrocławia to największa inwestycja drogowa na Dolnym Śląsku zakończona w 2011 r. Trasa w całości została oddana do użytku w sierpniu, a jej budowa kosztowała ponad 4 mld zł.

Autostradowa Obwodnica Wrocławia (AOW) łączy autostradę A4 na wysokości Bielan Wrocławskich z drogą krajową nr 8 w Długołęce. Obwodnica komunikuje A4 z wrocławskim lotniskiem oraz stadionem budowanym na Euro 2012 r.

W ciągu AOW powstał największy w Polsce most. Pylon przeprawy ma 122 metry wysokości, a jej dwie, niezależne, wielopasmowe jezdnie zostały podwieszone na 160 wantach, o łącznej długości lin ok. 25 kilometrów. Długość przeprawy wraz z estakadami to 1742 metry. Most Rędziński jest czwartym co do wielkości mostem betonowym na świecie.

Budowa AOW rozpoczęła się w 2008 r. Sukcesywnie do użytku oddawano kolejne odcinki. Pierwszym - od Magnic do skrzyżowania z autostradą A4 - kierowcy mogli przejechać w grudniu 2010 r. Kolejny - od węzła Wrocław Południe do węzła przy lotnisku - oddano w maju 2011 r. Z kolei w lipcu zakończyła się budowa odcinka od węzła Północ do Łącznika Długołęka. Ostatni, 10-kilometrowy odcinek: od węzła przy lotnisku do ul. Żmigrodzkiej, oddano pod koniec sierpnia.

Obwodnica ma około 35 kilometrów, w jej ciągu powstały 42 obiekty mostowe: mosty, wiadukty, estakady i przejścia dla zwierząt oraz siedem węzłów: Kobierzyce, Nowa Wieś, Cesarzowice, Lotnisko, Kosmonautów, Widawa, Pawłowice.

Jak powiedziała PAP rzeczniczka wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Joanna Borkowska, w 2011 r. oddano również do użytku obwodnicę Tyńca Małego. Trasa, której budowa kosztowała ponad 60 mln zł, została otwarta w lipcu. Pięciokilometrowa obwodnica Tyńca Małego jest częścią drogi krajowej nr 35 prowadzącej na południowy-zachód od Wrocławia do granicy z Czechami. Obwodnica łączy się z AOW w obrębie węzła Kobierzyce.

Z prowadzonych przez GDDKiA inwestycji najbliższy realizacji jest fragment trasy S5 - Wrocław-Syców. Planowane zakończenie tej inwestycji to czerwiec 2012 r. Do tego czasu powinien być przejezdny odcinek Wrocław-Oleśnica. Z kolei oddanie fragmentu trasy z Oleśnicy do Sycowa może się opóźnić ze względu na występowanie w tym rejonie chronionych gatunków ptaków.

W 2011 r. rozpoczęły się również budowy dwóch mostów na Odrze. Przeprawa w Ciechanowie (Dolnośląskie), która powstaje w ciągu drogi wojewódzkiej nr 323, ma zostać otwarta na przełomie sierpnia i września 2012 r. Koszt robót budowlanych to 55 mln zł. Z kolei w październiku podpisano umowę z wykonawcą na budowę mostu przez Odrę w Brzegu Dolnym. Ta inwestycja ma się zakończyć pod koniec 2013 r., a jej koszt to 56 mln zł.

W tym roku udało się również zakończyć główne prace przy budowie mostu przez Odrę w Łanach. Licząca blisko 300 metrów konstrukcja jest największym i najważniejszym obiektem budowanym w ramach Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Prace przy tym moście mają zakończyć się w 2012 r.

Budowa Wschodniej Obwodnicy Wrocławia Bielany-Łany-Długołęka o długości ok. 38 km podzielona została na cztery główne etapy. Nowo powstały most nad Odrą jest częścią najbardziej skomplikowanego technicznie, liczącego blisko 6 km fragmentu całej inwestycji. Oprócz tej przeprawy powstają tam także dwa inne mosty, dwie estakady nad terenami zalewowymi oraz 14-metrowy wiadukt drogowy nad ul. Odrzańską w Łanach. Prace mają się tam zakończyć pod koniec stycznia 2013 r.

Ostatnią większą inwestycją drogową w regionie oddaną do użytku był ponad 13-kilometrowy odcinek drogi łączącej Świdnicę z drogą krajową nr 5. Trasa, która została otwarta pod koniec października, znacznie ułatwiła mieszkańcom Świdnicy dojazd do autostrady A4. Koszt tej inwestycji wyniósł 10 mln zł, a jej finansowania podjęło się pięć samorządów przy wsparciu środków unijnych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Obwodnica Wrocławia główną inwestycją drogową Dolnego Śląska

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!