Obwodnica Raciborza czeka na zgody środowiskowe

Obwodnica Raciborza czeka na zgody środowiskowe
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przygotowywana budowa Wschodniej Obwodnicy Raciborza za ok. 200 mln zł czeka obecnie na zgody środowiskowe. To jedna z największych inwestycji drogowych dofinansowanych środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego (RPO).

Zgodnie z gotowym projektem budowlanym początek liczącej ok. 8 km obwodnicy znajdzie się w gminie Rudnik, na północ od Raciborza. Trasa rozpocznie się tam rondem łączącym ją z drogą krajową nr 45. Potem na wysokości dzielnicy Miedonia przetnie starą Odrę i wzdłuż kanału Ulgi pobiegnie do ul. Rybnickiej (droga nr 935), gdzie zakończy się rondem na wysokości ul. Piaskowej.

Na początku czerwca br. budowa Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna na odcinku Wschodniej Obwodnicy Raciborza otrzymała 146 mln zł dofinansowania z RPO (przy wartości projektu 200,1 mln zł). To największe wsparcie przyznane w drugim i jednocześnie ostatnim konkursie RPO dotyczącym inwestycji na drogach wojewódzkich woj. śląskiego.

Przygotowywana od lat wschodnia obwodnica Raciborza ma odciążyć szereg ulic tego miasta, m.in. Kozielską i Rybnicką, a docelowo umożliwić mieszkańcom szybką komunikację z autostradą A1. Do budowy obwodnicy zmierzało porozumienie samorządów woj. śląskiego oraz Raciborza, na mocy którego miasto przygotowuje dokumentację projektową (do etapu pozyskania zgody na budowę), a województwo - projekt unijny, a także realizację inwestycji.

Jak przekazał PAP Ryszard Pacer z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, przygotowania do ogłoszenia przetargu na budowę obwodnicy są na ukończeniu.

"Pozostało jeszcze wykonanie ponownej oceny oddziaływania na środowisko, zgodnie z nakazem Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Po jej wykonaniu możliwe będzie wystąpienie do wojewody o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID)" - wskazał Pacer.

Pracujący nad przygotowaniem dokumentacji Paweł Sosnowski z raciborskiego magistratu uściślił w rozmowie z PAP, że wykonawca wykonał już ponowny raport środowiskowy - jako załącznik do wniosku o ZRID złożonego do urzędu wojewódzkiego w grudniu ub. roku. Ponowny raport uwzględnia uwagi wniesione przez RDOŚ do pierwotnej wersji tego dokumentu i powinien zostać złożony w tej instytucji na początku najbliższego tygodnia.

Niezależnie trwa postępowanie związane z odwołaniami od decyzji środowiskowej ws. inwestycji, uzyskanej we wrześniu ub. roku z rygorem natychmiastowej wykonalności. Dopóki Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska rozpatruje odwołania, RDOŚ nie zaopiniuje powtórnego raportu, ponieważ w efekcie odwołań zmienione mogą zostać zapisy decyzji środowiskowej, z którą raport powinien być zgodny.

Według założeń unijnego projektu dot. Wschodniej Obwodnicy Raciborza, okres realizacji tego przedsięwzięcia przewidziano na trzy lata - od stycznia 2018 r. do końca grudnia 2020 r. Jak relacjonowały raciborskie media, władze tego miasta zakładały w ostatnich dniach, że prace budowlane rozpoczną się "w przeciągu półtorej roku, do dwóch lat".

Wschodnia obwodnica Raciborza to tzw. etapy 4. i 5. planowanego połączenia Raciborza i Rybnika - w ramach powstającej Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna. Wszystkie planowane etapy połączenia obu tych miast liczą 25 km. Między obwodnicą Raciborza a Rybnikiem, gdzie Droga Regionalna jest obecnie budowana, leżą jeszcze miejscowości: Kornowac, Gaszowice, Lyski oraz Rydułtowy.

Cała Droga Regionalna Racibórz-Pszczyna ma być częściowo zmodernizowaną, a częściowo nowo wybudowaną trasą o długości ok. 60 km. W zakończonych już lub trwających inwestycjach obejmujących jej odcinki uczestniczą gminy, powiaty i samorząd woj. śląskiego.

Zarząd Dróg Wojewódzkich w poprzednich latach zbudował północną obwodnicę Pszczyny, która jest początkiem Drogi Regionalnej oraz jej bezkolizyjnym połączeniem z przebiegającą przez to miasto drogą krajową nr 1. Dalej ZDW zmodernizował istniejącą drogę nr 935 do Żor, które z kolei zbudowały nowe odcinki trasy omijające - jako północna obwodnica - centrum tego miasta i łączące je z autostradą A1.

Obecnie sąsiedni Rybnik przy wsparciu środków unijnych buduje bezkolizyjne dwujezdniowe połączenie A1 z Żor do ul. Wodzisławskiej w tym mieście. W pierwszym konkursie dot. dróg wojewódzkich w obecnym śląskim RPO oszacowany na 433,7 mln zł projekt Rybnika otrzymał 290 mln zł dotacji - najwięcej z puli środków na ten cel.

W rozstrzygniętym w czerwcu br. drugim konkursie Rybnik otrzymał jeszcze - zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami z województwem - 9 mln zł wsparcia do szacowanego na 152 mln zł II etapu prac w tym mieście. Ma on doprowadzić Drogę Regionalną Racibórz-Pszczyna do ul. Sportowej - niemal przy granicy Rydułtów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Obwodnica Raciborza czeka na zgody środowiskowe

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!