PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowe rozdanie w budownictwie drogowym i kolejowym

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
13-02-2015 09:21 |  aktualizacja: 13-02-2015 10:37
Nowe rozdanie w budownictwie drogowym i kolejowym

Problemem polskiego budownictwa pozostaje słaba kondycja firm projektowo-inżynierskich oraz nadzorczych, co w dużej mierze jest efektem stosowania w przetargach kryterium najniższej ceny.

Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Ruszyły inwestycje infrastrukturalne współfinansowane z budżetu UE na lata 2014-2020. Branża budowlana dostrzega pozytywne zmiany, do których doszło na rynku, ale jednocześnie wskazuje na szereg nierozwiązanych problemów oraz liczne niewiadome.

O perspektywach branży budowlanej dyskutowano podczas panelu pt. "Infrastruktura i budownictwo. Jak sprawnie inwestować?", który odbył się w ramach Forum Zmieniamy Polski Przemysł 2015.
Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, wskazał, że plany inwestycji drogowych i kolejowych zostały "wykonane w próżni", gdyż nie istnieje kompleksowe studium ruchu dla całego kraju.

Jak podkreślił, w przyszłości może to skutkować tym, że cześć sieci transportowej nie będzie efektywna. Styliński zaznaczył, że obecnie dominuje ocenianie realizowanych inwestycji miarą wydanych pieniędzy, a nie efektywności.

Prezes przyznał, że na rynku budowlanym dochodzi do pozytywnych zmian, ale wciąż wiele problemów pozostaje do rozwiązania.

Wśród nich znajdują się m.in. zbyt liberalna prekwalifikacja w przetargach GDDKiA, która nie pozwala na wyłonienie najlepszych wykonawców.

Styliński wskazał, że zmian wymaga też model działania Krajowej Izby Odwoławczej, nad którą obecnie brakuje odpowiedniego nadzoru, a jej wyroki często bywają nieprzewidywalne.

Problemem polskiego budownictwa pozostaje słaba kondycja firm projektowo-inżynierskich oraz nadzorczych, co w dużej mierze jest efektem stosowania w przetargach kryterium najniższej ceny.

W kontekście dalszej przyszłości, po wyczerpaniu się unijnych środków, Styliński podkreślił, że konieczny będzie rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego.

Dodał, że szacowany koszt dostosowania całej sieci dróg krajowych w Polsce do poziomu UE wynosi nawet bilion złotych. Ogromnych nakładów wymaga również kolej. Bez kapitału prywatnego dalsze inwestycje w infrastrukturę nie będą możliwe.

Elżbieta Urbańska, dyrektor Biura Ubezpieczeń Finansowych w PZU, pozytywnie oceniła cześć zmian w przetargach prowadzonych przez GDDKiA.

Dotyczy to m.in. dzielenia inwestycji na mniejsze odcinki, co zmniejsza poziom ryzyka, a także pozwala ubiegać się kontrakty mniejszym wykonawcom. Ponadto na plus zaliczyła też stosowanie formuły "projektuj i buduj".

Jednocześnie Urbańska zaznaczyła, że PZU dostrzega niebezpieczeństwo związane z ponowną kumulacją inwestycji, zwłaszcza w sektorze kolejowym, gdzie jeszcze nie rozpoczęto ogłaszać przetargów na inwestycje współfinansowane z nowego budżetu UE.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP