PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowe przetargi GDDKiA wciąż dalekie od ideału

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
29-10-2015 12:25
Nowe przetargi GDDKiA wciąż dalekie od ideału

Symbolem problemów związanych z budową infrastruktury stała się w ub. latach sytuacja na ostatnich odcinkach A2, które kończono w trybie awaryjnym.

Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Do problemów przy budowach nowych dróg - wcześniej czy później - będzie musiało dojść. Takie sytuacje będą stanowiły test, czy wyciągnięto doświadczenia z ubiegłej perspektywy unijnego budżetu - podkreśliła w rozmowie z portalem wnp.pl Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Prezes przypomniała, że większość nowych inwestycji GDDKiA jest realizowana w formule „projektuj i buduj”. W efekcie gros podpisanych dotychczas kontraktów drogowych jest na etapie projektowania, a tylko część już na etapie budowy.
Dlatego też trudno obecnie oceniać, jak przebiega współpraca pomiędzy wykonawcami a zamawiającym. Jednak na każdej większej budowie problemy muszą się wcześniej czy później pojawić.

- Takie sytuacje będą stanowiły test, czy wyciągnięto doświadczenia z ubiegłej perspektywy. Wówczas inwestor zazwyczaj zostawiał wykonawców z problemami w myśl zasady „podpisałeś kontrakt, więc to twój problem”. Tymczasem wspólną troską powinno być to, aby inwestycja zakończyła się sukcesem - podkreśliła Dzieciuchowicz.

Jak oceniła prezes, tryb prowadzenia nowych przetargów przez GDDKiA nie eliminuje potencjalnych problemów już w trakcie realizacji kontraktów.

Chodzi m.in. o pozacenowe kryteria oceny ofert w przetargach GDDKiA, które stanowią najczęściej 10 proc. wagi (po 5 proc. na czas realizacji oraz gwarancję jakości) i nie mają dużego wpływu na wybór wykonawców.

- Moim zdaniem, GDDKiA nie korzysta w pełni z możliwości, jakie daje ustawa Prawo zamówień publicznych w kwestii prekwalifikacji wykonawców oraz oceny tego, czy oferta nie zawiera ceny rażąco niskiej - stwierdziła Dzieciuchowicz.

- Przykład to chociażby odcinki S5 w woj. kujawsko-pomorskim, gdzie wybrano najtańsze oferty firmy, która w Polsce nie ma żadnego potencjału wykonawczego oraz doświadczenia - dodała.

Zobacz też: Kontrakty na siedem odcinków S5 za 2,5 mld zł podpisane

W opinii prezes, choć GDDKiA prowadzi dwustopniowe przetargi, to wydaje się, że sprawdza tylko potencjał finansowy wykonawców, a wykonawczego już nie.

- Przy badaniu potencjału wykonawczego ważne powinno być to, co firma ma „tu i teraz”, a nie „w świecie”. Inwestor, zgodnie z PZP, ma prawo zastrzec, że kluczowe prace powinny być realizowane przez generalnego wykonawcę własnymi siłami. GDDKiA jednak nie korzysta z takiej możliwości. To stwarza ryzyko dla wszystkich stron zaangażowanych w inwestycję - zaznaczyła Dzieciuchowicz.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP