PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowe otwarcie w budownictwie drogowym? Marne nadzieje

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
23-04-2014 08:34
Nowe otwarcie w budownictwie drogowym? Marne nadzieje
Fot. Archiwum

Oferty składane w nowych przetargach GDDKiA nadal są znacząco niższe od budżetów zakładanych przez inwestora. Dlatego nie spodziewam się, aby nowy budżet unijny przyniósł znaczącą poprawę kondycji finansowej dla całego rynku budowlanego - powiedział w rozmowie z portalem wnp.pl Tomasz Darowski, partner w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka, wskazując na szereg mankamentów polskich inwestycji drogowych.

Jak podkreślił Darowski, ocena wykorzystania budżetu unijnego za lata 2007-2013 zależy od tego, z której strony ocenia się ten temat.
- Z perspektywy kondycji firm budowlanych było to siedem chudych lat mimo przychodów dużej skali. Spółki, które wyspecjalizowały się w infrastrukturze, przez ostatnie dwa lata tak naprawdę działały na ujemnych rentownościach - powiedział prawnik.

- Branża budowlana optymistycznie podchodziła do przyszłości z powodu wysokości budżetu unijnego, a także z powodu inwestycji związanych z Euro 2012. W ostatecznym rozliczeniu okazało się, że rzeczywistość nie jest tak łaskawa. Teraz powstaje pytanie o to, jakie wydarzenia przyniesie nowa perspektywa UE - dodał.

Darowski wskazał, że można też spojrzeć na wydarzenia ostatnich lat w taki sposób, że dzięki nim rynek oczyścił się ze słabszych podmiotów. Ci, którzy próbowali zdobywać rynek ofertując zbyt agresywnie, bardzo często się zawiedli.

- Przykładem są losy wielu średnich film budowlanych, a także dużych spółek w rodzaju DSS, PBG czy Polimeksu-Mostostalu. Natomiast doświadczone i dobrze zarządzane duże grupy jak Budimex czy Bilfinger wzmocniły swoją pozycję na rynku i wydaje się, że ten proces będzie kontynuowany w nowej perspektywie unijnej - stwierdził.

Darowski, pytany o przeprowadzone w ostatnich miesiącach zmiany w ścisłym kierownictwie GDDKiA, powiedział, że pierwsze komentarze, które dochodzą do niego ze strony firm budowlanych nt. nowego kierownictwa Dyrekcji, są na ogół umiarkowanie pozytywne.

- Chodzi głównie o większą skłonność do osiągania porozumienia z wykonawcami poprzez wzajemny dialog, a nie sprawy sądowe. Nie mam jednak wrażenia, aby drobne kroki GDDKiA dotyczące zmian w zasadach przetargów spowodowały to, że wykonawcy będą mogli pozwolić sobie na bardziej agresywne cenowo ofertowanie - podkreślił.

- Do tego prekwalifikacja w obecnym kształcie jest iluzoryczna. Jeśli do złożenia ofert cenowych zostaje dopuszczonych 15-20 wykonawców, to świadomość tak dużej konkurencji popycha do składania niskich ofert w sytuacji, gdy cena stanowi 90 proc. kryterium wyboru wykonawcy - wyjaśnił.

W efekcie oferty składane w nowych przetargach GDDKiA nadal są znacząco niższe od budżetów zakładanych przez inwestora. Zdaniem Darowskiego, problemem jest nie tylko to, jak kontrakt jest napisany, ale również sposób jego późniejszej realizacji.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


48 793 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP